آفتاب

سفر رئیس سازمان امنیت اروپا به مسکو پس از رایزنی پوتین و مرکل

سفر رئیس سازمان امنیت اروپا به مسکو پس از رایزنی پوتین و مرکل

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا برای رایزنی با مقامات کرملین در خصوص بحران اوکراین به مسکو می رود. این سفر پس از گفتگوی رهبران روسیه و آلمان انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، "دیدیر بورکهالتر" روز چهارشنبه هفدهم اردیبهشت  برای گفتگو در مورد پایان بخشیدن به بحران اوکراین راهی روسیه خواهد شد.

رئیس دوره ای سازمان امنیت و همکاری های اروپا در سفر به مسکو با "ولادیمر پوتین" رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد. سفر وی در حالی انجام می شود که در هفته گذشته "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه، خواستار افزایش اقدامات این سازمان برای حل بران اوکراین شده بود.

در سفر کهالتر قرار است درباره "ابزارهای دیپلماتیک برای جلوگیری از بالا گرفتن خشونت ها"در اوکراین بحث و تبادل نظر شود. سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) متقاعد شده که برای اجرای توافق ژنو و تنش‌ زدایی در اوکراین باید دست به تلاش های جدید زد.

تماس تلفنی مرکل و پوتین

سفر رئيس سازمان امنیت و همکاری اروپا به روسیه از مباحث کلیدی گفتگوی تلفنی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و پوتین در روز یکشنبه بود. این سازمان در نظر دارد به برقراری گفتگوهای ملی در اوکراین پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۵ ماه جاری میلادی، کمک کرده و آن را تسهیل کند.

بر اساس اعلام کرملین، پویتن و مرکل در گفتگوهای خود بر اهمیت تبادل نظر کارآمد به ویژه به واسطه سازمان امنیت و همکاری اروپا به منظور کاهش تنش های اوکراین تأکید کردند. بر همین پایه، پوتین امکان گفتگو میان دولت طرفدار غرب در کی یف و جدایی طلبان در شرق کشور را ضروری خوانده است.

صدر اعظم آلمان همچنین با اشاره به آزادی ناظران نظامی بازداشت‌ شده در اوکراین از این اقدام استقبال کرد.

تأکید بر برگزاری دومین کنفرانس ژنو

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، نیز خواستار برگزاری دومین کنفرانس ژنو برای حل و فصل بحران اوکراین شده است. وزیر خارجه آلمان عصر یکشنبه (۴ می) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آلمان گفت که در گفتگوهایی با جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه، بر برگزاری دور دوم مذاکرات ژنو در خصوص اوکراین تاکید کرده است.

اشتاین مایر عقیده دارد که باید با برپایی دومین کنفرانس در ژنو سوئیس به "توافقاتی روشن" دست یافت تا راه حل سیاسی بحران اوکراین قابل دست‌یابی شود.

اوکراین و روسیه در نیمه آوریل سال جاری در ژنو به همراه اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر خلع سلاح تمامی گروه های مسلح غیر قانونی اوکراین و تخلیه ساختمانهای اشغال شده به توافق رسیدند. این توافق هم شامل هواداران اروپا و هم شامل جدائی طلبان شرق اوکراین می شود.

با این حال هر دو طرف تا کنون از اجرای این تفاهم نامه سر باز زده‌اند. روسیه و آمریکا یکدیگر را متهم می‌کنند که به اندازه کافی برای پایبندی به این توافق تلاش نکرده اند.

کد N264767

وبگردی