آفتاب
روزنامه‌های عربستان زیر ذره‌ بین؛

نگرانی شدید سعودیها از انتخاب مجدد نوری المالکی به عنوان نخست وزیر عراق

نگرانی شدید سعودیها از انتخاب مجدد نوری المالکی به عنوان نخست وزیر عراق

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: رسانه های سعودی امروز توجه ویژه ای به موضوع انتخابات پارلمانی در عراق داشته و به شدت درباره انتخاب مجدد نوری المالکی به عنوان نخست وزیر ابراز نگرانی کرده و از آن به عنوان یک پیروزی واقعی برای ایران یاد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، موضوع انتخابات پارلمانی عراق و اعلام نتایج اولیه آن که حاکی از سبقت گرفتن مجدد ائتلاف دولت قانون به رهبری "نوری المالکی" در اکثر استانهای عراق داشت، به طور جدی مقامات ریاض را نگران کرده است. جلوه این نگرانی ها به طور ویژه در سرمقاله روزنامه های سعودی که امروز منتشر شده اند، دیده می شود؛

- روزنامه سعودی المدینه امروز گزارشی با عنوان "ایران پیروز واقعی انتخابات عراق با حمایت از نوری المالکی است" منتشر کرده است.

در این گزارش با اشاره به انتخابات پارلمانی سال 2010 در عراق که طی با وجود اینکه ائتلاف دولت قانون یک درصد کمتر از فهرست العراقیه رای آورده بود، اما نوری المالکی توسط نمایندگان به عنوان نخست وزیر انتخاب شد، آمده است: البته این بار مخالفتها با نوری المالکی بیشتر شده و علاوه بر "ایاد علاوی"، "عمار الحکیم" و "مقتدی صدر" نیز از سران جریانهای شیعه به صف مخالفان وی پیوسته اند.

این روزنامه سعودی با اشاره به احتمال نخست وزیری نوری المالکی برای سومین بار، تاکید می کند: نگاهی گذرا به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق نشان می دهد ایران با حمایت از نوری المالکی پیروز واقعی این انتخابات است.

البته این روزنامه سعودی در لابلای گزارش خود بدون اشاره به کارشکنیهایی که در روند خدمت رسانی دولت نوری المالکی به مردم عراق طی سالهای اخیر وجود داشته و یورش گروههای تروریستی به این کشور، وی را عامل اصلی ناامنی ها و نارضایتی برخی اقشار جامعه معرفی کرده است! البته نباید انتظار داشت که این روزنامه سعودی به دخالتهای همیشگی عربستان در امور عراق و حمایت آشکار و نهان آنها از گروههای تروریستی اشاره ای داشته باشد.

خاطرنشان می شود نوری المالکی اخیرا در پی حملات شدید گروههای تروریستی در عراق، به طور مستقیم مقامات عربستان سعودی را به دست داشتن در ناامنیهای عراق متهم کرد، که این مسئله در جهت گیری منفی رسانه های سعودی علیه وی تاثیر زیادی داشته است.

- روزنامه الریاض نیز امروز در گزارشی با اذعان به نفوذ منطقه ای ایران، نوشت: حمایت تهران از نوری المالکی تاثیر بسزایی بر انتخاب مجدد وی به عنوان نخست وزیر عراق خواهد داشت. این روزنامه البته با اشاره به نگرانی های آمریکا از قدرت گرفتن گروههای افراطی در سوریه و عراق، این احتمال را مطرح کرده که آمریکا نیز مخالفتی با انتخاب مجدد نوری المالکی نداشته باشد.

- روزنامه سعودی الجزیره نیز امروز در گزارشی به اظهارات اخیر سرلشکر "رحیم صفوی" مشاور مقام معظم رهبری درباره اینکه مرزهای دفاعی ایران از جنوب لبنان و دریای مدیترانه شروع می شود، توجه ویژه ای داشته و البته از آن موضع بسیار برآشفته است. این روزنامه سعودی در ادامه گزارش خود از کشورهای عربی به علت اینکه همچنان تحت دایره نفوذ ایران هستند به شدت انتقاد کرده است.

- روزنامه الشرق الاوسط نیز امروز در گزارشی با اشاره به آغاز رایزنی های ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، از تمرکز ویژه این ائتلاف بر موضوع وحدت میان شیعیان خبر داده است. بنابراین گزارش،  با توجه به مواضع جدید "عمار الحکیم" رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، احتمال حمایت مجدد وی از نوری المالکی در جریان انتخاب نخست وزیر جدید نیز وجود دارد و ممکن است وی با توافقات انجام شده گمانه زنی های گذشته را تغییر دهد.

بنابراین گزارش، رایزنیها میان ائتلاف دولت قانون و مجلس اعلای اسلامی عراق به موضوع انتخاب معاونان نخست وزیر نیز رسیده است و گفتگوها در این باره طی روزهای آتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

به طور کلی روزنامه الشرق الاوسط در گزارش امروز خود دید واقع گرایانه تری به تحولات سیاسی عراق با توجه به اکثریت شیعیان در این کشور داشته است.

-------------------------------------
گزارش: محمدعلی تخت رونده

کد N264398

وبگردی