آفتاب

نمایشگاهی با طعم کیک زرد

نمایشگاهی با طعم کیک زرد

بیست و هشتمین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته ای کشور با حضور معاون سازمان انرژی اتمی کشور، کارشناسان صنعت هسته‌ای، معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل و سرپرست دانشگاه در دانشگاه محقق اردبیلی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای تاکنون در 27 دانشگاه کشور برپا شده است و بیست و هشتمین نمایشگاه با حضور معاون سازمان انرژی اتمی کشور و کارشناسان صنعت هسته‌ای 13 اردیبهشت در دانشگاه محقق اردبیلی افتتاح شد.

ضرورت برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته ای کشور

دکتر مهدی داوری، دبیر برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته‌ای کشور در دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، محدود بودن فضای اطلاع رسانی در رابطه با جزئیات این صنعت در سطح دنیا را از ضرورت‌های برگزاری این نمایشگاه دانست و تصریح کرد: این صنعت در داخل کشور از تازگی خاصی برخوردار بوده و از آنجایی که سطوح دانشگاهی آگاهی مناسبی در این زمینه ندارند، اقدام به برگزاری این نمایشگاه کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که این دستاوردها در بخش چرخه سوخت و آب سنگین بومی سازی شده است، ارائه عینی دستاوردهای صنعت هسته‌ای به جای سخنرانی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای، جهت رفع ابهام افکار عمومی داخلی را از دیگر ضرورت‌های برپایی این نمایشگاه عنوان کرد.

داوری خاطرنشان کرد: مجموعه نمایشگاه‌های فن‌آوری هسته‌ای از سال87 به منظور آگاهی افکار عمومی و آشنایی دانشگاهیان، محققین و متخصصین و سایر علاقه‌مندان با دستاوردها و کاربردهای صنعت هسته‌ای و فواید آن در زمینه‌های مختلف علمی و صنایع گوناگون در کشور برگزار می‌شود.

اهداف نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته‌ای کشور

رئیس مرکز ارتباط علمی با جامعه دانشگاه محقق اردبیلی آگاهی سازی افکار عمومی نسبت به دانش بومی صنعت هسته‌ای و معرفی آن به عنوان یک تکنولوژی مفید در زندگی مردم و دسترسی سریع و راحت و جامع دانشگاهیان به چکیده آخرین دستاوردهای کشور در این صنعت را از اهداف مهم برگزاری این نمایشگاه برشمرد و تصریح کرد: با برگزاری این نمایشگاه، هرگونه ابهام در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای از لحاظ ایمنی و زیست محیطی و از جنبه سیاسی، جهت خنثی‌سازی تبلیغات منفی دشمنان را رفع می‌کند.

داوری تقویت خودباوری و غرور ملی از طریق مشاهدات عینی را از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته‌ای کشور عنوان کرد و افزود: برگزاری این نمایشگاه‌ها باعث ایجاد علاقه‌مندی و جذب کارشناسان، محققین و متخصصین دانشگاهی و نخبگان فیزیک هسته‌ای شده و کاربردهای جنبی این صنعت مانند کشاورزی و پزشکی را معرفی می‌کند.

سوخت‌های هسته‌ای از سنگ معدن اورانیوم حاصل می‌شود

یک دانشمند سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته‌ای کشور به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به محدودیت منابع فسیلی و رویکرد کشورهای جهان به تولید انرژی از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید سوخت هسته‌ای یکی از نیازهای اساسی تامین انرژی مورد نیاز کشورمان است.

وی با بیان این‌که سوخت‌های هسته‌ای از سنگ معدن اورانیوم حاصل می‌شود، تصریح کرد: این فرایند دارای چرخه‌ای شامل اکتشاف و استخراج، کان‌آرایی و تولید کیک زرد، فراوری اورانیوم، غنی‌سازی، ساخت میله و مجتمع‌های سوخت بوده که پس از آماده‌سازی به نیروگاه‌های اتمی منتقل می‌شود.

تولید کیک زرد و انتقال به اصفهان

مسوول غرفه تولید کیک زرد در تشریح فعالیت مربوط به این غرفه به ایسنا گفت: عمل استخراج اورانیوم از معدن و سپس فراوری و تغلیظ آن فرایند کیک زرد نامیده می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از خالص‌سازی اورانیومی که ما به صورت U3O8 از معدن استخراج کرده‌ایم، خالص‌سازی شده و ناخالصی‌های آن حذف می‌شود و به صورت یک خمیر زرد رنگی به نام کیک زرد به اصفهان ارسال می‌شود.

گاز هگزافلوراید، ترکیب ورودی دستگاه سانتریوفیوژ است

مسوول غرفه غنی‌سازی اورانیوم نیر به ایسنا گفت: اولین واحد در عملیات غنی‌سازی، واحد تبخیر و خوراک‌دهی است. خوراک لازم جهت تغذیه ماشین‌های سانتریفیوژ در این واحد تامین می‌شود که غنای آن 7 دهم درصد است.

وی ادامه داد: ما هگزافلوراید اورانیوم را به صورت جامد از اصفهان دریافت می‌کنیم در مخازن خاصی قرار داده و وارد اتوکلاو می‌کنیم. زمانی که حرارت بالا می‌رود این عنصر از حالت جامد به گاز تبدیل می‌شود و گاز ورودی دستگاه سانتریفیوژ می‌شود.

وی با بیان این‌که دستگاه‌های سانتریفیوژ، دستگاه‌های دواری هستند که با سرعت هزار دور در ثانیه یا شصت هزار دور در دقیقه، کار می‌کنند، تصریح کرد: گاز هگزافلوراید وارد این دستگاه می‌شود و با توجه به نیروی گریز از مرکزهای موجود در این دستگاه، ایزوتوپ‌های اورانیوم که یک اختلاف جرمی کمی نسبت به هم دارند، را از هم جدا می‌کنند. در اثر این جداسازی، درصد ایزوتوپ 235، در طول عبور از ماشین‌های متعدد سانتریفیوژ، از هفت دهم درصد به پنج درصد می‌رسد و پس از آن که اورانیوم در این دستگاه‌ها به غنای کافی برسد، وارد واحد انجماد که همان جمع‌آوری محصول است، برای تولید قرص‌های سوخت به اصفهان منتقل می‌شود.

دانشجویان به دانستن مسائل هسته‌ای کشور کنجکاو هستند

یک دانشجوی رشته میکروبیولوژی با اظهار رضایت از برگزاری نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته‌ای کشور در دانشگاه محقق اردبیلی، به خبرنگار ایسنا گفت: من اطلاعات بسیار محدودی از فرایند غنی‌سازی اورانیوم داشتم اما با حضور در این نمایشگاه اطلاعات بسیار مفیدی به دست آوردم.

وی با بیان این‌که، این قبیل نمایشگاه‌ها زمینه رشد علمی دانشجویان را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: کارشناسان حاضر در غرفه‌ها بازدیدکنندگان را به خوبی در جریان دستاوردهای هسته‌ای کشور قرار می‌دهند و دانشجویان نیز به دانستن مسائل هسته‌ای کشور و کسب آگاهی در این زمینه، بسیار کنجکاو هستند و دانستنی‌های جالبی بدست می‌آورند و برای من مرحله تولید کیک زرد جالب‌ترین بخش نمایشگاه بود.

این دانشجو عدم تبلیغات مناسب را از ضعف‌های اجرایی این نمایشگاه عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه بسیاری از دانشجویان کنجکاو به کسب اطلاعات صنعت هسته‌ای هستند در حالی که در جریان برگزاری این نمایشگاه در دانشگاه محقق اردبیلی نیستند، چرا که اطلاع رسانی عمومی و تبلیغات میدانی برگزاری این نمایشگاه بسیار ضعیف بوده است.

بخش ها و اقلام نمایشگاه تخصصی دستاوردهای هسته ای کشور

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه شامل23 غرفه در بخش‌های چرخه سوخت، نیروگاه‌ها و کاربردهای صنعت هسته‌ای در کشاورزی و پزشکی است.

در این نمایشگاه 500 قلم صنعت هسته‌ای از قبیل بخش سوخت و نیروگاه، 225 قلم در بخش کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای، 275 قلم شامل 3 ماکت بزرگ از نیروگاه اتمی بوشهر، پسمانداری و چرخه سوخت هسته‌ای قرار داده شده است.

هم‌چنین در این نمایشگاه یک ماشین سانتریفیوژ به صورت برش خورده و یک ماشین سانتریفیوژ دیگر در حال کار به نمایش گذاشته شده است.

یادآوری می‌شود اگرچه جامعه هدف این نمایشگاه، دانشگاهیان، دانش‌آموزان بوده اما بازدید تا روز چهارشنبه 17 اردیبهشت برای عموم علاقه مندان آزاد است.

انتهای پیام

کد N264229

وبگردی