آفتاب

کشتار مسلمانان و تاثیر آن برانتخابات هند

کشتار مسلمانان و تاثیر آن برانتخابات هند

دهلی نو - ایرنا - کشتار وحشیانه شماری ازخانواده های مسلمان درشمال شرق هند توسط افراطیون علاوه برایجاد موجی از تنفر آزمونی تازه در مقابل دولتمردان هندی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، حمله افراطیون مسلح درایالت آسام و کشتار غیرنظامیان دراین منطقه موضوع جدیدی نیست اما اقدام اخیر درحالی رخ می دهد که انتخابات مجلس عوام (لوک سابا) دراین کشور درحال انجام است و نامزدها از احزاب مختلف وعده آینده بهتر را در صورت رسیدن به کرسی ها و تشکیل دولت جدید سرداده اند.

درمیان این وعده ها برخی اظهارات فرقه گرایانه نیز بیان شده که سیاستمداران و رهبران کهنه کار و خردمند هندی نسبت به آن ابراز نگرانی کرده اند و هشدار داده اند که فرقه گرایی منافع ملت هند را در خطر خواهد انداخت.

اکنون کشتار وحشیانه 32 تن از مسلمانان که در میان آنان کودکان و زنان دیده می شوند از یک سو موجی از تنش و ناآرامی را در ایالت آسام ایجاد کرده و از سوی دیگر انتظارهایی از واکنش مناسب دولتمردان به خصوص درمرکز را برانگیخته است.

برخی از سیاستمداران هندی حمله اخیر افراطیون را متاثر از اظهارات تند و فرقه گرایانه شماری از نامزدهای انتخاباتی در روزهای اخیر از جمله در حزب راستگرای بهارتیا جاناتا (بی جی پی ) دانسته اند.

ˈکی. رحمانˈ وزیر اقلیت های هند گفته اظهارات ˈنارندرا مودیˈ نامزد نخست وزیری هند از حزب بهارتیا جاناتا علیه مهاجرت غیرقانونی مسلمانان از بنگلادش به هند دلیل قتل عام افراد بیگناه در آسام شده است .

این درحالیست که یک هیات مشترک از سازمان های مختلف مسلمان و احزاب سیاسی نیز در نشستی خواستار برکناری دولت ایالتی آسام که اکنون دراختیار حزب کنگره است، شده اند.

آنان گفتند که دولت این منطقه درحفاظت از جان اقلیت ها شکست خورده و این وضعیت به این دلیل است که کشتار سال 2012 را که درآن افراطیون بیش از یکصد نفر را قتل عام کردند و هزاران بی خانمان براثر آتش زدن منازل برجای ماند، برای مقام های مسوول اهمیتی نداشته و کسی پیگیر نبوده است .

هر چند که دولت مرکزی هند از جمله ˈمانموهان سینگ ˈ نخست وزیر کشتار اخیر مسلمانان را محکوم کرده اما برخی گروه های مهم مذهبی این را کافی ندانسته اند.

جماعت اسلامی هند طی بیانیه ای کشتار اخیر در نواحی ˈکوکراجهارˈ و ˈباکساˈ از ایالت آسام را نتیجه بی توجهی دولت های ایالتی و مرکزی دانسته است.

ˈنصرت علی ˈ یک رهبر این گروه با اشاره به باقی بودن آثار جنایات قبلی افراطیون در این ایالت علیه غیر نظامیان براثر بی توجهی مقام های مسوول گفته سکوت و بی تفاوتی دولت موجب بروز خونریزی دیگری خواهد شد که قابل تحمل نیست.

این رهبر جماعت اسلامی هند از دولت مرکزی که اکنون در دست حزب حاکم کنگره است خواسته که صادقانه عملکرد خود را ارزیابی کرده و با عمل به وظایفی که در قانون اساسی آمده، مانع تکرار این وقایع شود.

برخی سیاستمداران و کارشناسان هندی در روزهای اخیر که انتخابات 9 مرحله ای مجلس در این کشور جریان دارد هشدار داده اند که هرچند اظهارات فرقه گرایانه و افراطی ممکن است در شرایط کنونی برای بدست آوردن رای سودمند باشد اما در دراز مدت امنیت هند را به خطر خواهد انداخت.

انتخابات شانزدهمین دوره مجلس هند درحالی به مرحله هشتم نزدیک می شود که برخی رهبران هند نسبت به احتمال رشد فرقه گرایی دراین کشور هشدار داده اند.

دکتر ˈفاروق عبدا...ˈ یک وزیر دولت مرکزی و رییس حزب نشنال کنفرانس گفته که تقویت افراطیون خطر جدی برای وحدت هند و خدشه دار شدن چهره دمکراسی این کشور است .

آساق ** 275 **
کد N264019

وبگردی