آفتاب

برخی ایرادات را آنقدر بزرگ می کنند تا مشکلات بزرگتر دیده نشود

 برخی ایرادات را آنقدر بزرگ می کنند تا مشکلات بزرگتر دیده نشود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت با بیان اینکه بخش های مختلف کشور باید مذاکراتی را که جنبه استراتژیک برای کشور دارند، مورد حمایت قرار دهند، گفت: برخی از دوستان بعضی از اشکالات را آنقدر بزرگ می کنند تا مشکلات بزرگتر دیده نشود.

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا، علی لاریجانی روز یکشنبه در جمع نمایندگان ادوار مجلس افزود : در مذاکرات سیاسی ما احتیاج به همگرایی سیاسی در داخل داریم، اگر آنان از پشتیبانی برخوردار نباشند نمی توانند از منافع کشور صیانت کنند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: باید بخش های مختلف کشور مذاکراتی را که جنبه استراتژیک برای کشور را دارد، مورد حمایت قرار دهند ؛ این به معنای این نیست که آن را نقد نکنیم ولی به اندازه خودش و سر جای خودش.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور دو وظیفه مهم بر عهده داریم اظهار داشت: تلاش برای رونق اقتصادی و فراهم کردن زمینه های آن و ایجاد همگرایی در کشور از مهمترین وظایف ماست.

وی افزود: حاشیه پردازی در شرایط فعلی تنها ممکن است از سر سیری رخ دهد زیرا با این مشکلات فعلی نمی توان به حاشیه پردازی پرداخت.

وی خطاب به نمایندگان ادوار گفت: شما باید انرژی خود را در موضوعات کلی بگذارید درست است که مشکلات خرده ریز در کشور وجود دارد ولی باید وقت خود را صرف مشکلات کلی کنید.

لاریجانی اضافه کرد: باید با نگاه ملی مسایل مورد اساسی کشور را پیگیری کرد زیرا پیچیدگی هایی که در مسایل اقتصادی است نیاز به عزم ملی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همانقدر که مساله اقتصادی مهم است مساله فرهنگی نیز مهم است زیرا برای توسعه اقتصادی نمی توانیم به مساله فرهنگی بی توجه باشیم و در شرایط امروز باید با نگاه ملی به موضوعات نگاه کنیم.

وی برگزاری این گونه نشست ها را دسترسی به فهم مشترک دانست و گفت: در این گونه جلسات موضوعات مهم کارشناسی باید مورد بررسی قرار گیرد.



** در هشت سال گذشته برخی به راحتی قانون را زیرپا گذاشتند

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آن چیزی که هم اکنون مهم است وضعیت کشور است زیرا ما در شرایط عادی قرار نداریم و مشکلاتی در بعد مسایل بین المللی و اقتصادی داریم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در هشت سال گذشته ما از ثروت خوبی برخوردار بودیم و 700-600 میلیارد دلار سرمایه داشتیم ؛ چرا وضع اداره کشور به آنجا رسید که تورم 40 درصد شود تا جایی که دولت امروز می گوید: تلاش های فراوان در آخر سال تورم را به 32 درصد رساند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این به دلیل بی برنامه گی و عدم مدیریت صحیح در منابع بود. در آن زمان برخی از دوستان در مجلس می گفتند: چرا قانون اجرا نمی شود و برخی دیگر می گفتند اگر این حرف ها را بزنید چوب لای چرخ دولت است و همه را به سکوت دعوت کردند.

وی گفت: مبنای هدفمندی یارانه ها خوب بود ولی چرا اینگونه اجرا شد که هم اکنون دولت با کمبود بودجه مواجه شود. این به دلیل اجرا نکردن قانون بود و ما امروز شاهدیم این مساله عوارض زیادی را پشت سر هم برای کشور ایجاد کرده است.

لاریجانی گفت: پایه پولی کشور 100 هزار میلیارد تومان است ولی پایه پولی مسکن مهر 42 هزار میلیارد تومان است. درست است که مسکن مهر اشتباه نبود ولی طوری اجرا شد که تورم جدید ایجاد کرد زیرا خیزی برداشته شد که فشار آورد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر یک خانواده می خواهد درست کار کند با فکر جمعی موفق می شود، دولت با فکر جمعی اداره می شود؛ این اشکالات از قبل هم مشهود بود ولی در گذشته هم به آن توجه نکردند.

وی گفت: برخی فکر کردند با شعار می شود این مسایل را حل کرد ولی تمام این موضوعات تجربه جدیدی برای بخش های مختلف شد و همه می دانند باید کشور با قانون اداره شود و دعواهای حیدری - نعمتی نباید

سایه بیندازد.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور ما در دوره های قبل این بود که در سال های قبل به راحتی قانون را زیر پا گذاشتند و برخی دعوت به سکوت کردند ولی تمام اینها برای ما تجربه شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در سال 92 کل بودجه جاری کشور 115 هزار میلیارد تومان بود و بودجه عمرانی کشور حدود 15 هزار میلیارد تومان که این عدم تعادل است.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم در مسایل اقتصادی، به حرکت درآوردن چرخ تولید مهم است و تا رکود حل نشود اشتغال و تولید ملی ایجاد نمی شود.

وی اضافه کرد: با این وضع، بودجه جاری نمی توان چرخ تولید را راه انداخت.

لاریجانی با تاکید بر اینکه دولت فعلی تلاش می کند مشکلات را حل کند اظهار داشت: در گذشته پیچیدگی هایی ایجاد شد که حل آن ، امروز مشکل است.

رییس مجلس خطاب به نمایندگان ادوار گفت: شما سرمایه بزرگی برای کشور هستید. کسانی که در مجلس حضور داشتند به طور طبیعی به مسائل کلان سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی واقف هستند و تجربیات و سرمایه مفیدی دارند.

وی با یادآوری این که باید از این تجربیات و سرمایه ها استفاده کرد افزود: ممکن است برخی بی مهری ها باشد، در کشور ما متاسفانه این طور است و این شیوه خوبی نیست ولی شیوه های اینگونه ، سنت جا افتاده است.

لاریجانی در مورد دغدغه برخی از نمایندگان ادوار مبنی بر داشتن اسلحه گفت: من این موضوع را پیگیری کنم. وی با لحن شوخی خطاب به این نمایندگان گفت: من موضوع داشتن اسلحه شما را پیگیری می کنم ولی مراقب باشید به کسی تیراندازی نکنید و بهتر است از سلاح سرد استفاده کنید.

علاوه بر این درخواست، برخی از نمایندگان ادوار خواهان دریافت آرم مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک در تهران شدند.

لاریجانی در پایان این نشست از حسین سبحانی نیا عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خواست برای به کارگیری تجربیات نمایندگان ادوار در مرکز پژوهش های مجلس و اداره قوانین مجلس شورای اسلامی اقدام کند.

در ابتدای این جلسه نیز حسین سبحانی نیا رییس کانون نمایندگان ادوار مجلس گفت: این کانون دارای مجوز رسمی از وزارت کشور است و به طور رسمی فعالیت خود را از سال 75 آغاز کرد.

وی اظهار داشت: این کانون هم اکنون هزارو 400 عضو دارد که نشست های مربوط به آن به صورت ماهانه برگزار می شود.

در این جلسه جمعی از نمایندگان ادوار از دغدغه ها و مشکلات خود سخن گفتند.
کد N263458

وبگردی