آفتاب

ˈجری آدامزˈ پس از چهار روز بازجویی توسط پلیس ایرلند شمالی، آزاد شد

ˈجری آدامزˈ پس از چهار روز بازجویی توسط پلیس ایرلند شمالی، آزاد شد

لندن - ایرنا - ˈجرمی آدامزˈ رهبر حزب ˈشین فینˈ ایرلند پس از چهار روز بازجویی توسط پلیس ایرلند شمالی، عصر یکشنبه آزاد شد.

به گزارش ایرنا، پلیس منطقه ˈانتریمˈ در ایرلند شمالی که از روز چهارشنبه گذشته آدامز را در ارتباط با یک پرونده قتل قدیمی در بازداشت موقت داشت، پس از آزادی وی در بیانیه ای اعلام کرد که گزارش این پرونده را برای تصمیم گیری به دادستانی ایرلند شمالی ارسال می کند.

پلیس ایرلند شمالی افزود: این برعهده وکلا و نمایندگان دادستان خواهد بود که درباره تشکیل پرونده قضایی و ارسال آن به دادگاه تصمیم گیری کنند.

حزب ˈشین فینˈ که پس از قرارداد صلح 1998 میلادی در مورد تقسیم قدرت، در دولت ائتلافی منطقه ایرلند شمالی حضور دارد، تهدید کرده است که در صورت تشکیل پرونده قضایی برای جری آدامز، حمایت خود را از پلیس این منطقه پس خواهد گرفت.

رهبران این حزب جمهوری خواه همچنین طی روزهای اخیر بشدت بازداشت آقای آدامز را محکوم کرده و این اقدام پلیس را دارای انگیزه های سیاسی خوانده اند.

ˈجری آدامزˈ و حزبش که در دو سوی مرز ایرلند فعال هستند، هم اکنون عضو پارلمان جمهوری ایرلند (ایرلند جنوبی) می باشد. وی پیشتر نیز مدتی عضو پارلمان انگلیس بود.

بازداشت این رهبر سرشناس جمهوری خواه در ارتباط با پرونده تاریخی ربایش و قتل یک زن 37 ساله به نام ˈجین مک کاویلˈ در سال 1972 میلادی و در اوج خشونت های سیاسی ایرلند شمالی، صورت گرفت.

آقای آدامز هرگونه اطلاع و دخالت در این قتل را تکذیب کرده است.

بر اساس گزارش های رسانه ای، خانم مک کاویل در سال 1972 توسط نیروهای وابسته به ارتش جمهوری خواه ایرلند به قتل رسید و مخفیانه دفن شد. جسد وی پس از گذشت سه دهه و در سال 2003 میلادی کشف شد.

ˈجین مک کاویلˈ به خبرچینی برای ارتش انگلیس در جریان مبارزات جمهوری خواهان ایرلند شمالی متهم بود.

بر اساس گزارش منابع خبری، پلیس علاوه بر این پرونده درباره عضویت در ارتش جمهوری خواه ایرلند نیز از جری آدامز بازجویی کرده است. آدامز عضویت در ارتش جمهوری خواه ایرلند را تکذیب کرده و همواره خود را یک فعال سیاسی جمهوری خواه توصیف کرده است.

رهبر حزب ˈشین فینˈ هفته گذشته و پیش از بازداشت توسط پلیس تاکید کرد: من هرگز خودم را از جمهوری خواهی جدا نکرده و نخواهم کرد ولی در عین حال معتقدم که قتل خانم مک کاویل و دفن مخفیانه وی اقدامی غلط و ناعادلانه بوده است.

آدامز 65 ساله افزود: من به عنوان یک رهبر جمهوری خواه هرگز از مسئولیت های خود در زمینه بنای صلح در ایرلند شمالی و تعامل با مسائل دشوار شانه خالی نکرده ام.

جری آدامز به عنوان یکی از چهره های سیاسی مشهور جمهوری خواهان در ایرلند شمالی نقش مهمی در مذاکرات صلح در اواخر دهه 1990 ایفا کرد.

بازداشت وی طی چند روز اخیر همچنین تظاهرات متقابل جمهوری خواهان و اتحادگرایان طرفدار دولت مرکزی انگلیس را درپی داشت. جمهوری خواهان در تظاهرات خود این اقدام پلیس را محکوم کردند در حالی که اتحادگرایان ضمن حمایت از پلیس، خواستار محاکمه جری آدامز شدند.

ˈمارتین مک گینسˈ از مبارزان سابق ایرلند شمالی که هم اکنون در دولت ائتلافی این منطقه معاون سروزیر می باشد، روز جمعه در یک کنفرانس خبری بشدت از اقدام پلیس در بازداشت ˈجرمی آدامزˈ انتقاد کرد و گفت: بازداشت رهبر ˈشین فینˈ در آستانه انتخابات پارلمان اروپا نشان می دهد که انگیزه های سیاسی، محرک این اقدام بوده است.

وی افزود: جری آدامز نقش محوری در برقراری صلح و آرامش در ایرلند شمالی داشته است ولی به نظر می رسد که هنوز برخی از عناصر بلندپایه در پلیس ایرلند شمالی به دوران سیاه گذشته تعلق دارند.

وی اظهارداشت: به نظر ما عواملی در پلیس ایرلند شمالی حضور دارند که نمی خواهند صلح و آرامش سیاسی در این منطقه برقرار باشد.

ˈمک گینسˈ گفت: حزب ˈشین فینˈ رفتار پلیس را به دقت زیر نظر دارد و در صورتی که برای جری آدامز پرونده قضایی تشکیل شود، این حزب در سیاست خود در قبال پلیس ایرلند شمالی تجدید نظر خواهد کرد.

وی افزود: پلیس ایرلند شمالی در حالی هرگونه اتهام و ادعایی را علیه جمهوری خواهان با نیروی کامل پیگیری می کند که تاکنون در مورد پیگیری قتل هایی که توسط ارتش انگلیس و شبه نظامیان طرفدار دولت مرکزی در سال های گذشته در ایرلند شمالی رخ داده، اقدامی به عمل نیاورده است.

وی در این زمینه به قتل مردم غیرنظامی در شهر لندندری ایرلند شمالی در سال 1972 اشاره کرد که به عنوان ˈیکشنبه خونینˈ در تاریخ این منطقه به ثبت رسیده است.

منطقه ایرلند شمالی به مدت چند دهه شاهد خشونت های گسترده سیاسی و فرقه ای بود که این خشونت ها در سال 1998 و با امضای قرارداد صلح موسوم به ˈجمعه نیکˈ و ترک مبارزه مسلحانه توسط ارتش جمهوری خواه ایرلند، تقریبا به پایان رسید.

برخی از کسانی که این قرارداد صلح را قبول نداشتند از ارتش جمهوری خواه ایرلند جدا شده و گروههای کوچک مخفی را برای ادامه مبارزه مسلحانه تشکیل دادند.

فضای سیاسی ایرلند شمالی به رغم کاهش چشمگیر درگیری های مسلحانه، همچنان میان جمهوری خواهان و طرفداران دولت مرکزی انگلیس موسوم به اتحادگرایان تقسیم شده است و هر از گاهی به بهانه های مختلف، درگیری هایی میان دو طرف روی می دهد.

طی سال گذشته نیز درگیری های پراکنده میان گروههای معارض ایرلندی و همچنین با نیروهای امنیتی و پلیس، دهها مجروح بر جای گذاشت. در این مدت چند بمب نیز در مناطق مختلف ایرلند شمالی بویژه شهر بلفاست منفجر شد.

اروپام**345
کد N263455

وبگردی