آفتاب
ˈفرانسه 24ˈ:

بمباران شیمیایی حلبچه هنوز قربانی می گیرد- ایران تنها امید قربانیان

بمباران شیمیایی حلبچه هنوز قربانی می گیرد- ایران تنها امید قربانیان

تهران- ایرنا-در حالی که مدعیان دروغین از حقوق بشر دم می زنند، شبکه تلویزیونی ˈفرانس 24 ˈ در گزارشی اعلام کرد که بمباران شیمیایی شهر حلبچه عراق به عنوان واقعه ای که 26 سال قبل با همدستی غرب روی داد، هنوز قربانی می گیرد و در پرتو سکوت بین المللی، ایران تنها امید قربانیان آن است.

براساس گزارش امروز (یکشنبه) فرانس 24، صدام در 16مارس 1988میلادی فرمان قتل عام ساکنان حلبچه را صادر کرد.

به دنبال اجرای حمله شیمیایی و عملیات قتل عام، حدود پنج هزار نفر تنها در عرض چند ساعت کشته و بیش از 10هزار نفر مجروح شدند. آن زمان واشنگتن که متحد صدام بود، در برابر این جنایت خاموش ماند.

ˈارس عبید اکرمˈ رییس گروه ˈانجمن قربانیان حلبچهˈ که خود 12 نفر از بستگانش را در این حمله شیمیایی را از دست داد، به ˈفرانس 24ˈ گفت :ˈهیچ نهادی برای تحقیق درباره وضعیت حلبچه و تعیین میزان آلودگی اراضی آن به مواد شیمیایی، به این منطقه نمی آید.ˈ

براساس این گزارش، ساکنان حلبچه که سال ها قبل واقعه بمباران شیمیایی را پشت سر گذاشتند، هنوز اطمینان ندارند که هرگاه یکی از نزدیکان خود را از دست می دهند، مرگ او ناشی از یک رخداد طبیعی و یا حاصل تبعات حمله شیمیایی بوده است.

فرانس 24 افزوده است: احداث مرکز تخصصی درمان قربانیان حلبچه پس از گذشت 26 سال هنوز پروژه ای ناتمام است. هیچ پزشک متخصصی در حوزه تسلیحات شیمیایی در حلبچه وجود ندارد و ساکنان این منطقه برای درمان راهی تهران می شوند.

براساس این گزارش، ˈجینوˈ که در زمان وقوع بمباران حلبچه در سال 1988تنها سه ماه سن داشت، اکنون دارای دو کودک 4و 5 ساله است که قادر به راه رفتن و حرف زدن نیستند و به دشواری می توانند غذا بخورند.

جینو گفت که پزشکان در تهران 90 درصد مشکل فرزندانش را احتمالا مرتبط با اثرات به جامانده از بمباران شیمیایی حلبچه می دانند.

در بیمارستان حلبچه، کودکان معلول دیگری نیز در انتظار درمان در صف نشسته اند .

به گفته مسوولان این بیمارستان، میزان ابتلا به سرطان در این شهر 10مرتبه بیشتر و سقط جنین 14 بار بیشتر از نقاط دیگر عراق است.

ˈرشید هونار جعفرˈ رییس یک مرکز درمانی در حلبچه به فرانس 24 گفت هیچ تردیدی نیست که این منطقه کودکان معلول بیشتری در قیاس با سایر نقاط عراق دارد.

بمب های شیمیایی عمل نکرده از علل دیگری است که پس از بمباران 1988 همچنان دراین منطقه قربانی می گیرد. سال 2005، هفت کارگر راهداری در منطقه حلبچه با این بمب ها روبرو شدند که در نتیجه، در عرض یک هفته پنج نفر از آنان جان خود را از دست دادند و دو نفر نیز برای درمان راهی تهران شدند.

براساس این گزارش، عجیب این است که غربی ها هیچگاه درصدد تحقیق در حلبچه برنیامدند، رویکردی که یکی از دلایل آن می تواند مشارکت آنان در آلام مردم این شهر به واسطه فروش مواد شیمیایی تسلیحاتی به رژیم صدام باشد.

مترجمام **1302**5981
کد N263185

وبگردی