آفتاب

روسیه درباره عدم پرداخت بدهی گازی به اوکراین هشدار داد

روسیه درباره عدم پرداخت بدهی گازی به اوکراین هشدار داد

مسکو- ایرنا- ˈآلکساندر نواکˈ وزیر انرژی روسیه به کی یف هشدار داد در صورتی که تا هفتم ماه می جاری بدهی گازی خود را نپردازد، ادامه صادرات گاز به اوکراین به پرداخت پیش بها منوط خواهد شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از ریانووستی، نواک امروز (یکشنبه) به خبرنگاران گفت: اوکراین باید بدهی خود به گازپروم بابت گاز تحویل شده در ماه آوریل را تا روز هفتم ماه می (روز چهارشنبه آینده) بپردازد.

وی افزود: در صورت عدم پرداخت این بدهی، گازپروم 16 ماه می صورتحساب هزینه گاز صادراتی به اوکراین برای ماه ژوئن آینده را به این کشور ارائه خواهد کرد.

وزیر انرژی روسیه خاطرنشان کرد: گازپروم از اول ماه ژوئن آینده به قدری گاز به اوکراین صادر خواهد کرد که بهای آن از پیش پرداخت شده باشد.

وی افزود: روسیه با توجه به تعهدات خود در قرارداد گازی سال 2009 با اوکراین رفتار می کند.

وزیر انرژی روسیه همچنین به نتایج نشست اخیر سه جانبه با شرکت وی و وزیر انرژی اوکراین و رییس کمیسیون انرژی اوکراین در ورشو اشاره کرد و گفت: اروپا بدهی گازی اوکراین به روسیه را پذیرفت و فقط در مورد رقم آن اختلاف وجود دارد.

اوکراین 3 میلیارد و 500 میلیون دلار به روسیه بابت گاز صادراتی این کشور در سه ماه اخیر بدهکار است.

ˈیوری پرودانˈ وزیر انرژی و صنایع ذغال سنگ اوکراین به تازگی گفت که بدهی 5/3 میلیارد دلاری گازی کشورش به گازپروم را نمی پذیرد.

وی اضافه کرد: با این رقم و نیز بهای گاز تعیین شده از طرف روسیه موافق نیستیم و طرف اوکراینی بر قیمت ۲۶۸دلار برای هر هزار مترمکعب گاز اصرار دارد.

اوکراین سالانه حدود 50 میلیارد مترمکعب گاز مصرف می کند و روسیه تاکنون تنها صادرکننده گاز به این کشور بوده است.

دولت اوکراین دو روز پیش توافقنامه ای با اسلواکی برای خرید گاز امضا کرد.

روسیه 30 درصد گاز کشورهای اروپایی که حدود 130 میلیارد مترمکعب می شود را تامین می کند که بخش عمده آن با استفاده از شبکه خطوط لوله گاز اوکراین به کشورهای اروپایی ترانزیت می شود.

اروپام/2242**۵۱۸**1485** 1337
کد N262806

وبگردی