آفتاب

تاکید دبیران کل سازمان ملل و یونسکو بر ایجاد فضای امن و آزادی برای خبرنگاران

تاکید دبیران کل سازمان ملل و یونسکو بر ایجاد فضای امن و آزادی برای خبرنگاران

سازمان ملل در حالی روز جهانی آزادی مطبوعات را گرامی داشت که از تمامی دولت‌ها، جوامع و اشخاص خواست به صورت فعالانه از آزادی مطبوعات به عنوان یک حق بنیادین و همکاری حساس در دستیابی به اهداف ضد فقر توسعه هزاره دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیشن، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و ایرنیا بوکوا، دبیرکل سازمان فرهنگی، آموزشی و علمی سازمان ملل (یونسکو) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که نهادهای سازمان ملل آماده همکاری با یکدیگر و سایر شرکا تحت رهبری یونسکو برای ایجاد محیطی امن و آزادی برای خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها در سراسر جهان هستند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: در سال جدید میلادی، جامعه بین‌الملل فرصتی مجدد برای آماده‌سازی یک دستور کار بلندمدت به منظور توسعه پایدار، در دستیابی به توسعه هزاره دارد که در سال 2015 به پایان می‌رسد.

این دو مقام مسئول سازمان ملل در ادامه اعلام کردند: تحقق موفقیت‌آمیز این دستور کار نیازمند حضور و شرکت تمامی جوامع، اشخاص و دولت‌هاست تا مردم از آزادی‌های بنیادی برای ابراز عقاید و نظراتشان بهره‌مند شوند و لذت ببرند. فهم چنین حقوقی برای دموکراسی، شفافیت، مسئولیت‌پذیری و اجرای قوانین حیاتی است. این حقوق برای شرافت انسان، توسعه و پیشرفت جامع و کامل اجتماعی اهمیت دارد.

روز جهانی آزادی مطبوعات که در سوم 1993 توسط مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شده، در 100 کشور برگزار می‌شود.

در روز جهانی آزادی مطبوعات، 31 متخصص از بزرگ‌ترین نهاد کارشناسان مستقل در زمینه حقوق بشر از تمام دولت‌ها خواستند از حقوق آزادی بیان و اطلاعات، برگزاری تجمعات صلح‌آمیز و آزادی اجتماعات عمومی حمایت کنند.

این گروه از 31 متخصص اعلام کردند که حمایت و پشتیبانی از آزادی‌های بنیادی برای به رسمیت شناختن کامل حقوق بشر و دستیابی به اهداف توسعه هزاره از اهمیت ویژه برخوردار است.

این گروه همچنین اعلام کرد: بدون آزادی رسانه‌ای برای دفاع و نظارت بر تحقق اهداف پس از 2015، دستاوردهای حقیقی به کنار گذاشته می‌شوند، از یاد می‌روند یا مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

بان کی مون نیز در پیام خود برای روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: آزادی بیان، رسانه مستقل و دسترسی جهانی به اطلاعات و داده‌ها تلاش ما را در دستیابی به نتایج پایدار برای مردم و کره زمین به همراه خواهد داشت. خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها باید از ربوده شدن، بازداشت، ضرب و شتم و قتل در امان بمانند. این نوع رفتارها در جهانی که بر اخبار و فعالیت خبرنگاران متکی است، غیرقابل قبول است. در سال گذشته میلادی 70 روزنامه‌نگار و خبرنگار کشته شدند و اکثرشان در درگیری‌های مسلحانه جان باختند. 14 تن نیز در سال جاری میلادی با چنین سرنوشتی مواجه شدند. در سال گذشته میلادی 218 روزنامه‌نگار و خبرنگار به زندان افتادند و 456 تن دیگر نیز از 2008 در تبعید اجباری هستند. از 1992، بیش از 1000 خبرنگار کشته شدند.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: این یک آمار هشدار دهنده است، پشت هر آماری، یک زن یا مرد قرار دارد که به خاطر فعالیت قانونی‌اش دستگیر، ربوده، کشته یا زخمی شده است. افرادی که اصحاب رسانه را هدف قرار می‌دهند، باید مجازات شوند.

انتهای پیام

کد N262211

وبگردی