آفتاب
گروه 3 نفره بازرسان آژانس امشب وارد تهران می شوند

جلسه بازرسان آژانس در سازمان انرژی اتمی در مورد رهیافت پادمانی رآکتور / بازدید از معدن ساغند و کارخانه اراک در سه شنبه و چهارشنبه 

جلسه بازرسان آژانس در سازمان انرژی اتمی در مورد رهیافت پادمانی رآکتور / بازدید از معدن ساغند و کارخانه اراک در سه شنبه و چهارشنبه 

بازرسان آژانس در سفر خود به تهران قرار است پس از ورود صبح فردا در در سازمان انرژی اتمی جلسه ای در مورد رهیافت پادمانی رآکتور داشته باشند . همچنین در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان بازدید می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر ، سه نفر از  بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی امشب در راستای اجرای توافق های صورت گرفته بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد تهران می شوند.

بر اساس این گزارش ،ماسیمو آپارو، رئیس تیم بازرسان آژانس و مدیرکل پادمان منطقه B آژانس به همراه دو تن دیگر از بازرسان آژانس امشب وارد تهران می شوند.

 ورود بازرسان آژانس در راستای توافق 7 ماده ای ایران و آژانس در تاریخ 20 بهمن ماه در تهران است .

هفت اقدامی که ایران متعهد به اجرای آن شد شامل ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت ‌شده مرتبط با معدن ساغند یزد،  ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان،تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به‌روز شده راکتور IR-40 (اراک)، اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رساندن رهیافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک)، ارائه اطلاعات مورد توافق دو طرف و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد،  ارائه اطلاعات مواد چشمه source material، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت یا غنی‌سازی نرسیده‌است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران و  ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس به‌منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی‌های ایمن) است .

بازرسان آژانس در سفر خود به تهران قرار است پس از ورود صبح فردا در در سازمان انرژی اتمی جلسه ای در مورد رهیافت پادمانی رآکتور داشته باشند . همچنین در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز  از معدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان بازدید می کنند.

پس از این بازدید ها اقدامات ایران در باره 7 مورد توافقی به پایان می رسد و این آخرین مرحله از بازرسی های در این دور از توافق بین ایران و آژانس است .

بازرسان آژانس پس از بازگشت و ارائه گزارش 7 مورد را بررسی کرده و در صورتی که در مواردی جای کار وجود داشته باشد، موارد را بررسی می کنند و در پی بررسی ها در تماس بین طرفین برای دور آتی مذاکرات برنامه ریزی خواهد شد.

 

کد N261773

وبگردی