آفتاب
بررسی وضعیت آب و برق در مجلس؛

رجایی: بیش از یک سوم روستاها فاقد آب آشامیدنی مناسب هستند

رجایی: بیش از یک سوم روستاها فاقد آب آشامیدنی مناسب هستند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت که بیش از یک سوم روستاهای کشور فاقد آب آشامیدنی مناسب هستند و در شهرها نیز مشکل تامین آب آشامیدنی داریم که لازم است وزارت نیرو تمهیدات لازم را برای حل این مشکل به کار گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عباس رجایی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) و در جریان بررسی وضعیت آب و برق در کشور با حضور چیت‌چیان،وزیر نیرو، گفت: تمامی مسئولان اعم از دولت، مجلس و مردم می‌دانند کشورمان کشوری نیمه خشک است به طوری که متوسط بارندگی حدود یک سوم متوسط بارندگی جهانی است با این واقعیت باید کشور مدیریت شده و تمامی برنامه‌ها حول آن برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: با توجه به این واقعیت گلایه از وضعیت اقلیمی و مسائلی همچون خشکسالی رویکرد و حرف درستی نیست بلکه باید اهتمام و برنامه کشور را در این مسیر قرار داد تا کشاورزی، تولید و تامین آب شرب به خوبی انجام شود. انتظار می‌رود که مسئولان نیز چنین نگاهی داشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه به دو وظیفه وزارت نیرو یعنی تامین و تولید برق و آب در کشور اشاره و اظهار کرد: در زمینه تولید برق کارهای خوب و پیشرفت‌هایی انجام شده که البته بازهم باید اشکالات رفع شود اما در خصوص تولید و تامین آب چالش داریم که در این رابطه وظایفی بر عهده وزارتخانه نیرو نهاده شده که متاسفانه برنامه‌ریزی دقیق و شایسته‌ای در این حوزه انجام نشده است.

رجایی با اشاره به آمارهای وزارت در مورد میزان نزولات کشور گفت: طبق این آمارها 420 متر مکعب نزولات بلند مدت داریم که از این میزان حدود صد میلیارد متر مکعب برای کشور مصرف می‌شود و دو یا سه برابر آن از دست می‌رود. این که گفته شود نزولات تبخیر می‌شود و نمی‌توان از آن استفاده کرد حرف تعجب‌آوری است و جای سوال دارد.

وی ادامه داد: چطور می‌شود با حجم کمتری از این بارش در قسمتی از سرزمین آبادانی خوب داشته باشیم اما با دو برابر این میزان بارش وضعیت آبادانی مناسب نباشد و تنها گفته شود که آب‌ها تبخیر می‌شود و نمی‌توان از آن استفاده کرد این با عقل و منطق جور در نمی‌آید.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: طبق آمارهای وزارت نیرو میزان استحصال آب از 110 میلیارد متر مکعب نزولات 77 درصد است که این بدان معناست که تنها از 24 درصد از نزولات استفاده می‌شود. این در حالی است که طبق برنامه‌های چهارم و پنجم، وزارت نیرو باید حداقل 5 درصد میزان بهره‌وری از سفره‌های زیرزمینی را ارتقا بخشد که این اتفاق رخ نداده است.

رجایی با انتقاد از میزان حفر چاه‌های زیرزمینی در کشور گفت: در سال 1352 تعداد چاه‌های کشور 40 هزار حلقه بود که این میزان در سال 92 به 870 حلقه چاه رسیده است یعنی در طول 40 سال حفر آب و برداشت از آب‌های زیرزمینی 20 برابر شده است. این نشان می‌دهد که وزارتخانه متولی این موضوع در باب نظارت بر چاه‌های آب و سفره‌های زیرزمینی عملکرد مناسبی نداشته است باید فکری در این زمینه شود و معلوم شود که چرا تعداد زیادی چاه فاقد پروانه حفر شده و یا چاه‌های پروانه‌دار اضافه برداشت داشته‌اند.

وی همچنین گفت: در کشور ما هر زمان که مساله بحران آب در مواردی همچون دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌ها مطرح می‌شود بلافاصله مباحثی از این دست مطرح می‌شود که باید کشاورزی را محدود کنیم این در حالی است که باید آب لازم را برای کشاورز، دامدار و مرغدار تامین کنیم چون قرار است طبق برنامه جمعیت کشورمان به 150 میلیون نفر در آینده برسیم که باید برای همه آنها برنامه‌ای جهت تامین غذا و آب و مسکن داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از میزان اعتبارات اختصاص داده شده در بحث آب در بودجه انتقاد کرد و گفت: برای رسیدن به اهدافی همچون آبیاری نوین و بهبود وضعیت سدها و مواردی از این دست به اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان نیاز است اما ما در بودجه 93 تنها 2 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌ایم طبیعتا نمی‌توان با این بودجه وضعیت آب در کشور را درست کرد. برای رسیدن به کشاورزی نوین و داشتن چنین انتظاراتی از کشاورز باید پول خرج کنیم.

رجایی با تاکید بر اینکه باید نگاه وزارت نیرو به مساله آب منطقه‌ای و نه استانی باشد، گفت: وزارت نیرو باید نگاهش را از طرح‌های بزرگ به طرح‌های کوچک تامین آب و آب خیزداری تغییر دهد.

وی به میزان آب‌های مرزی و مشترک کشورمان با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: حدود 22 درصد از مرزهای کشور ما رودخانه‌های مرزی است که باید برای بهره‌وری مناسب از آن سرعت لازم را به کار برد امیدوارم با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مجلس و دولت به خوبی روی این موضوع کار کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به آب آشامیدنی در کشور گفت: بیش از یک سوم روستاها در کشور فاقد آب آشامیدنی سالم هستند و در شهرها مشکل تامین آب آشامیدنی داریم که لازم است وزارت نیرو با تنظیم برنامه‌ای در جهت بهبود این وضعیت اقدامات لازم را انجام دهد.

رجای افزود: نگاه وزارت نیرو به مساله آب باید به ترتیب بهبود وضعیت آب شرب، کشاورزی، زیست محیطی و در نهایت صنعت باشد اما اکنون این نگاه برعکس است که انتظار می‌شود اصلاح شود.

انتهای پیام

کد N261698

وبگردی