آفتاب

یونسی از منتقدان خود تشکر کرد

یونسی از منتقدان خود تشکر کرد

شیراز- ایرنا - مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها، در پاسخ به پرسش یکی از منتقدان که پرسید «چه پاسخی به انتقاد نمایندگان دوره های گذشته مجلس از عملکرد خود دارید؟»، گفت: دست منتقدانم درد نکند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی یونسی شنبه شب در همایش «اقوام و اقلیت ها؛ چالش ها و فرصت ها» در شیراز، در پاسخ به پرسش «50نماینده ادوار گذشته مجلس در نامه ای از شما انتقاد کرده اند»، گفت: دستشان درد نکند. انتقاد کرده اند، اخلال که نکرده اند، مجلس را که به هم نزده اند.

مشاور رییس جمهوری سخنان خود را از سیره امام علی (ع) آغاز کرد و در بازخوانی تاریخ گفت: امام علی (ع) در 25 سال خانه نشینی، نه سخنرانی فرمودند و نه ستیز کردند. نه اپوزیسیون تشکیل دادند و نه انتقادی بیان فرمودند و از هر نوع کمکی برای امنیت و وحدت اسلام دریغ نکردند.

یونسی افزود: این سخن برای روشنفکرانی است که در اصل حکومت دینی و ولایت فقیه شک دارند. آنها باید بدانند آنجا که سرنوشت مردم و اسلام به حفظ اصل حکومت دینی بستگی دارد باید از همه حقوق شخصی، حزبی و گروهی صرف نظر کرد.

مشاور رییس جمهوری گفت: بر اساس سیره امام علی (ع)، باید برای حفظ و بقای حکومت بردباری کرد، نباید رنجید و نباید قهر کرد.

وی با بیان این که همیشه ترجیحات و انتخاب های افراد محدود است، گفت: این گونه نیست که برای برخی همواره استانداری، وکالت و وزارت مقدور باشد، از این رو، رفتار با حکومت باید از سر هدف باشد، نه منافع شخصی.

یونسی اظهار کرد: کسانی که به اندک مساله ای قهر می کنند، زبان اعتراض می گشایند آنها حکومت را برای منافع خود می خواهند در حالی که حکومت برای همه است معذورات حکومت ها را باید درک کنیم.

مشاور رییس جمهوری در ادامه با قدردانی از خالقان حماسه سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد، گفت: حماسه سیاسی مورد نظر رهبری عملی شد و بسیاری از مشکلات گذشته را حل کرد و بسیاری از تهدیدها را از بین برد.

وی گفت: آنها هم که به این دولت رای نداده اند، حامی نظام هستند؛ دولت هم دولت همه است، رییس جمهور هم متعلق به همه است نه یک حزب و گروه که به وی رای داده اند.

مشاور رییس جمهوری افزود: دولت برای جذب منتقدین خود بیشترین اولویت را قائل است؛ بنای دولت تدبیر و امید نیز این است. اعتدال یعنی این که دعوای سیاسی کنار رود و هر که شایسته تر است از هر طیف و گروه؛ چه از حزب ما باشد یا نباشد عهده دار مسوولیت ها شود.

یونسی پس از شعارهای تند چند نفر علیه دولت و مسئولان، آنان را به آرامش فراخواند و گفت، «دولت تدبیر و امید مورد حمایت مقام معظم رهبری است» که این سخن با تشویق حاضران همراه شد.

در میانه سخنان مشاور رییس جمهوری، برخی منتقدان که قصد اخلال در جلسه را داشتند، خطاب به یونسی فریاد زدند: درباره خوارج هم بگو، این جلسه چه ربطی به موضوع اقوام و اقلیت دارد بلکه انتخاباتی است، از ابوذر غفاری ها هم بگویید.

یونسی با ادامه سخنان خود گفت: در حکومت همه اقلیت ها و مخالفان که ما نمی پسندیم باید در امان و امنیت باشند که این سخن مشاور رییس جمهوری نیز با تایید حضار همراه شد.

یونسی در ادامه خطاب به گروه اقلیت که سخنانش را حین سخنرانی قطع می کردند، گفت: اگر چیزهایی غیر از سخن امام علی (ع) به شما یاد می دهند ،باید بدانید آنان دشمنان این امام هستند و از یاد نبرید که امام خامنه ای پیرو این امام است نه چیز دیگر؛ آنهایی که غیر از این سخن می گویند و در مغایرت با وحدت حرکت می کنند دشمن جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هستند.

در این میان، این شعار در سالن طنین انداز شد که «خامنه ای زنده باد/ روحانی پاینده باد».

یونسی بعد از این شعار گفت: شعار ما همین است.

وی در ادامه گفت: کسانی که تحمل نمی کنند بهتر است سخنان امام علی (ع) و سخنان حکیمانه اسلام را بشنوند.

سخنران همایش با اشاره به اقدام گروه اقلیت حاضر در همایش در قطع سخنرانی، این اقدام را مغایر اخلاق اسلامی دانست و گفت: کدام اخلاق به شما اجازه می دهد که سخن یک سخنران را قطع کرده و حق همه را ضایع کنید؛ این کار یعنی حق الناس. (صلوات حاضران)

وی در ادامه تاکید کرد: ظلمی بالاتر از انحصارطلبی نیست. مردم به خاطر این سخت گیری ها و تنگ نظری ها، دولت آقای روحانی را انتخاب کردند. (تشویق حاضران) شما (خطاب به گروه اقلیت حاضر در همایش) با رفتارتان و آقای احمدی نژاد با بد عمل کردن بهترین خدمت را در این مسیر داشتید.

مشاور رییس جمهوری در ادامه از دو تن از منتقدان خواست سخن بگویند که یکی از این افراد رفع تبعیض ها علیه اقوام به ویژه درباره زبان مادری آنها را خواستار شد.

پس از انتقادهای تند وی، یونسی به مسئولان برگزاری مراسم تاکید کرد: این جوان معترض ضدامنیتی نیست، انتقاد دارد و باید پاسخ او را بدهیم و امنیت وی را تامین کنیم. اعتراض و انتقاد حق دانشجو است.

منتقد دیگری نیز با موضوع انتخابات 88 و همچنین طرح موضوعات مختلف قضایی و اجتماعی گفت: جریانی که مدعی اخلاق و قانونمداری است بزرگترین بی قانونی ها را کرد. چه پاسخی درباره فتنه 88 دارید.

یونسی در پاسخ به این اظهارات گفت: انتخابات 88 سپری شد، انتخابات 92 ختمی بر انتخابات 88 بود و همه برگشتیم به ریل قانون اساسی و اطاعت از رهبری.

وی تصریح کرد: بین اصولگرا و اصلاح طلب از نظر اصول تفاوتی نمی کند، حال آنکه امروز منافع افرادی به خطرافتاده است که اگر تحریم ها شکسته شود دیگر نمی توانند سودجویی کنند.

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها در ادامه با یادآوری سخنان دانشجوی معترض به احترام نگذاشتن به حقوق اقلیت ها از جمله زبان مادری، گفت: سخنان این جوان را که از سر صداقت بیان شد تایید می کنم؛ دولت تدبیر و امید از روز اول اعلام کرده است که مدافع حقوق اقوام و اقلیت ها است چه احترام به زبان اقلیت ها چه رفع تبعیض ها از آنها در دستور کار دولت قرار دارد.

یونسی در پاسخ به سوال کتبی یکی از حاضران نیز گفت: نوشته اند: لعنت بر تو یونسی! این یک منطق ˈلعنتیˈ است و حال آن که ما منطق صلوات داریم.

یونسی در پاسخ به سووال دیگری تاکید کرد که در عزل و نصب استانداران دخالتی نداشته است و وزیر کشور با اختیار تام استانداران پیشنهادی را به هیات دولت پیشنهاد می دهد.

وی ادامه داد: همکاران من در استانداری ها از مشی اعتدال و پرهیز از تندروی برخوردار هستند.

در این همایش که به میزبانی شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان فارس برگزار شد، شمار معدودی از منتقدان دولت نیز از دعوت عمومی این شورا برای حضور در این جلسه بهره گرفتند و به عنوان اقلیت جلسه، بارها سخنان مشاور رییس جمهوری را قطع کردند و با طرح پرسش های ناگهانی بسنده نکردند.

گروه منتقد که شمار آنها حدود 10 نفر بود از ابتدا با سر دادن شعارهای خاص و از جمله ادامه دادن ذکر صلوات در تلاش برای تاثیرگذاری بر فضای همایش بودند.

در همین حال، با توجه به همزمانی روز برگزاری همایش با سالروز شهادت امام علی النقی (ع)، مجری همایش از حاضران خواست که از دست زدن خودداری کنند. ک/2

2026/ 667 ** 1597
کد N261679

وبگردی