آفتاب

درخواست روسیه از آمریکا برای پایان دادن به خشونت های اوکراین/تشکیل ارتش برای تسخیر کی یف

درخواست روسیه از آمریکا برای پایان دادن به خشونت های اوکراین/تشکیل ارتش برای تسخیر کی یف

وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با همتای آمریکایی خود خواستار مداخله واشنگتن و استفاده از نفوذ ایالات متحده بر دولت غرب گرای کی یف برای متوقف کردن خشونت ها در شرق اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "سرگئی لاوروف" از "جان کری" خواست تا آمریکا از نفوذ خود بر دولت اوکراین استفاده کرده و مقامات کی یف را متقاعد به دست کشیدن از ادامه عملیات نظامی در شرق اوکراین کند.

لاوروف همچنین بر لزوم افزایش اقدامات سازمان امنیت و همکاری های اروپا برای جلوگیری از افزایش تنش ها در اوکراین تاکید کرد.

اما در حالی که روسیه خواستار توقف خشونت ها در شرق اوکراین شده، "آرسن آواکوف" وزير کشور موقت اوکراين، بر ادامه عمليات نظامی در شرق این کشور تاکيد کرد.

به گفته آواکوف، ارتش این اوکراین در حال ادامه عملیات خود برای پاکسازی مناطق شرقی کشور و پایان دادن به اقدامات جدایی طلبان است. بر اساس این گزارش عمليات ارتش در روز شنبه در اطراف شهر کراماتورسک در شرق اوکراين متمرکز بود. اين شهر در ۱۶ کيلومتری جنوب اسلوويانسک واقع شده و نيروهای دولتی از ساکنان اين شهر خواسته بودند تا از منازل خود خارج نشوند.

در همين زمينه، يک مقام دفتر رياست جمهوری اوکراين روز شنبه گفت که محاصره اسلوويانسک توسط نيروهای دولتی کامل شده و حلقه محاصره با گذشت زمان تنگ تر خواهد شد.

از سوی دیگر يکی از رهبران جدايی طلبان از تشکيل ارتش برای حرکت به سمت کی يف خبر داده است.

بحران‌ در اوکراین با مرگ ۴۶ نفر  در روز جمعه در بندر جنوبی اودسا وارد مرحله تازه‌ای شده است. روسیه می گوید، این درگیری نشان دهنده آن است که دولت موقت کی یف در حال تحریک ملی گرایان اوکراینی است.

اوکراین از ماه نوامبر سال گذشته میلادی به سبب دخالت های کشورهای غربی وارد بحران شد و متعاقب آن مخالفان "ویکتور یانوکوویچ" با حمایت آمریکا و اروپا وی را از ریاست جمهوری اوکراین برکنار کردند. برکناری یانوکویچ موجب شد تا شهرهای شرقی اوکراین زمزمه جدایی سر دهند و پس از برگزاری همه پرسی استقلال در شبه جزیره کریمه ، این زمزمه ها شکل جدی تری به خود گرفت و البته گروه های جدایی طلب نیز اقدامات خود را شدت بخشیدند. در این میان کشورهای غربی با نادیده گرفتن اقدامات خود روسیه را متهم به دست داشتن در تحولات شرق اوکراین می کنند.

کد N261676

وبگردی