آفتاب

هشدار در مورد بروز بادهای محلی خلیج سلماس و بروز مشکلات تنفسی برای مردم ارومیه

هشدار در مورد بروز بادهای محلی خلیج سلماس و بروز مشکلات تنفسی برای مردم ارومیه

نماینده مردم ارومیه در مجلس نسبت به بروز باد های محلی خلیج سلماس و بروز مشکلات تنفسی برای مردم ارومیه هشدار داد و گفت: با اینکه رییس جمهور در اولین جلسه هیات دولت، موضوع دریاچه ارومیه را مطرح کرد ولی هنوز خبری از اقدامات کارگروه نجات دریاچه ارومیه نیست.

نادر قاضی پور - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با شاره به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه گفت: رییس جمهور در اولین جلسه هیات دولت، موضوع دریاچه ارومیه را مطرح کرد و تشکیل کارگروهی در این زمینه تصویب شد ولی تاکنون خبری از کارگروه و برنامه های اجرایی در این زمینه نشده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر 94 درصد از آب دریاچه ارومیه خشک شده و تنها 6 درصد از آب در دریاچه باقی مانده است.

قاضی پور با اشاره به تصمیمات دولت در زمینه نجات دریاچه ارومیه اظهار داشت: بخشی از این تصمیم ها در خصوص نجات دریاچه این بوده که کشاورزی در این مناطق متوقف شود و این یعنی فلج شدن بخش کشاورزی.

به گفته وی، بخش اعظمی از شهرهای آذربایجان بر پایه دامداری و کشاورزی است که اگر اینها تعطیل شوند کل کارنجات که صنایع تبدیلی هستند نیز در این منطقه تعطیل شده که این اقدام سبب بحرانی شدن وضعیت این استان می شود.

نماینده مردم ارومیه در خصوص راهکاری موجود برای نجات این دریاچه تصریح کرد: انتقال آب ارس از حوزه پایین دست یکی از راهکارهای نجات دریاچه است.

وی افزود: پول های زیادی برای رفع مشکل این دریاچه تخصیص داده شده ولیکن هیچکدام از این منابع به درستی برای دریاچه ارومیه هزینه نشده است. ایجاد ابر مصنوعی و بارور سازی ابرها و آزاد کردن سدهای آذربایجان شرقی و غربی و کردستان و همچنین توقف انتقال آب زرینه رود به تبریز از جمله راهکارهایی است که می تواند مرهمی برای نجات این دریاچه شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: پیش از این قرار بود کانال مادر احداث شود تا رودهای حوزه های مختلف از طریق این کانال به ارومیه ریخته شود. در واقع این کار باعث می شود که دریاچه ارومیه در مقیاس کوچک باقی بماند.

قاضی پور درباره بیمارهای تنفسی در شهر ارومیه و اطراف آن گفت: نمک های این دریاچه و شن های روان سبب افزایش بیمار تنفسی و سرطانی در این استان می شوند.

وی افزود : اگر باد محلی خلیج سلماس که سرعتی بالغ بر 120کیلومتر در این استان بوزد مردم استان با بحران جدی مواجه می شوند. بنابراین انتظار می رود مسئولان و دولت بیش از آنکه دیر شود اقدامی عملیاتی انجام دهند.
 

کد N261636

وبگردی