آفتاب

گزارش همایش منتقدان توافق ژنو با عنوان"دلواپسیم"

گزارش همایش منتقدان توافق ژنو با عنوان"دلواپسیم"

کیهان نوشت:

این همایش پیش از این قرار بود در محل مجتمع سید الشهدا(ع) متعلق به بنیاد شهید برگزار شود که بنا به دلایلی با برگزاری این همایش در سالن سید الشهدا(ع) مخالفت شد.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه طی سخنان کوتاهی در این همایش گفت: برگزاری چنین جلساتی دو قاعده اصلی دارد، یک قاعده آن به این معنی است که پشتیبانی نیروهای انقلابی است که می‌تواند به مذاکره‌کنندگان قدرت دهد.
وی ادامه داد: قاعده دیگر برگزاری چنین جلساتی این است که اگر چنین اقداماتی پشت سر مذاکره‌کنندگان نباشد چرخ انرژی هسته‌ای که هیچ، چرخ کارخانجات نیز نمی‌چرخد.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات موجب رونق اقتصادی و افزایش عزت کشور شود آن مذاکره در خدمت جمهوری اسلامی است و اگر مذاکراتی به تقویت جایگاه جمهوری اسلامی منجر نشود این مذاکره محکوم به شکست بوده و از طرف انقلابیون مطرود است.
در ادامه این همایش آبلیکی، همکار شهید احمدی‌روشن در سازمان انرژی اتمی با اشاره به دوران همکاری‌اش با وی در این سازمان گفت: در طول این 30 سال، ایران همواره مورد تحریم قرار گرفته اما انقلاب اسلامی ایران توانسته پیشرفت‌هایی را به دست آورد.
وی با اشاره به شهدای هسته‌ای گفت: با وجود این ستاره‌ها (شهدا) می‌توان راه را پیدا کرد.
ایران منطق گفت و گو  دارد
همچنین اسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از نمایندگان حضور یافته در این همایش گفت: ما هیچ‌گاه مذاکرات را قطع نمی‌کنیم چون منطق داریم و می‌توانیم ثابت کنیم که در چارچوب معاهده ان.پی.تی تقلبی نکرده و در راستای این چارچوب حرکت می‌کردیم.
وی با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران گفت: اکنون بحث هسته‌ای منافع ملی ماست. ما چیز اضافه‌ای از دنیا نمی‌خواهیم. ما همواره با تیم مذاکره‌کننده یعنی آقای ظریف، آقای عراقچی و آقای تخت‌روانچی در مجلس جلسه داریم. ما به آنها می‌گوییم حالا که بحث اورانیوم غنی‌شده به 20 درصد را قبول کردیم و تعداد سانتریفیوژ را محدود کردیم، پس می‌بایست تمام تحریم‌های اعمالی علیه ایران برداشته می‌شد نه این که فقط چند تحریم برداشته شود. اگر ما 20 درصد را قبول کرده‌ایم، حداقل می‌بایستی تحریم‌های بانک مرکزی و تحریم‌های نفتی لغو می‌شد.
در ادامه نوبری، سفیر پیشین ایران در شوروی گفت: من همان زمان در بدو جشن توافق هسته‌ای نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور نوشتم. من منتقد توافق بودم اما با وجود این که در 20 دانشگاه در این باره سخنرانی کرده‌ام تا این لحظه هیچ یک از طرف‌های مقابل با بنده مفاد توافق‌نامه را مورد بررسی قرار نداده است. تا به امروز هیچ‌کس آماده پاسخ به نقدهای بنده نبوده است. متاسفانه من در نامه سرگشاده‌ای اعلام کردم غربی‌ها می‌خواهند درخت هسته‌ای ما را خشک کنند و در سخنرانی‌هایم زمانی که این اظهارات را بیان کردم، طرف مقابل نه تنها از موافقت‌نامه دفاع نکردند بلکه گفتند که ما برنامه هسته‌ای را چه کار داریم.
وی ادامه داد: اکنون سوال من از رییس‌جمهور این است که همان‌گونه که به ما می‌گویید شناسنامه خود را نشان دهیم، کسانی که از طرف شما برای دفاع می‌آیند، شناسنامه خود را نشان دهند.
گره زدن چرخ سانتریفیوژها
به چرخ زندگی اشتباه استراتژیک است
همچنین در این همایش  رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی خطاب به دولت، گفت که اگر دنبال چرخاندن چرخ زندگی مردم هستید، شتابزده عمل نکنید.
فریدون عباسی در نشست پرسش و پاسخ همایش دلواپسیم با اشاره به گزارش مدیرکل آژانس در فوریه 2014 گفت: این گزارش نشان می‌دهد که هرچه مسئولان ما تلاش کردند در توافق ژنو ابهامات را رفع کنند و به سمت یک راه‌حل پیش بروند و به اصطلاح هرچه رشته کرده بودند را پنبه کردند. چراکه آمانو در این گزارش بر ادعاهای قبلی خود به ویژه آن چه در سند 2011 مطرح کرده است، مهر صحت گذاشته است و به برنامه اقدام مشترک توجه نکرده است.
او با بیان این که آمانو در گزارش 2011 خود سندی را ارائه کرده که در آن اعلام کرده بود درباره ابعاد احتمالی نظامی مدارک قابل اعتبار دارد و بعد از سه سال دوباره اعلام کرد که اسناد جدیدی به دستش رسیده که آن‌ها نیز مدارک قبلی را بیش‌تر اثبات می‌کند، تاکید کرد: آژانس تنها مرجع و نهادی است که می‌تواند شفافیت موضوع هسته‌ای ایران را اعلام کند و تا زمانی که این آژانس قانع نشود آن‌ها به ما شفافیت نمی‌دهند و این در بند 64 گزارش فوریه 2014 آمده است و نشان می‌دهد که آژانس هم‌چنان به رویه قبلی خود باقی است.
رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی با انتقاد از گروهی که انتخابات سال 92 و حماسه سیاسی را مصادره کرده‌اند، گفت: به نظر من کسانی که حماسه سیاسی را تحت عنوان یک جریان خاص مصادره کرده‌اند، پیام انتخابات را نگرفته‌اند. آن‌ها به ما می‌گویند پیام انتخابات و حماسه سیاسی را بگیرید ما هم به آن‌ها می‌گوییم شما هم پیام رفراندوم یارانه را دریافت کنید و از توهم دانایی دوری کنید.
وی خاطرنشان کرد: این اشتباه استراتژیک است که چرخ سانتریفیوژها را به چرخ زندگی مردم گره بزنیم. اگر دنبال چرخاندن زندگی مردم هستید، شتابزده عمل نکنید.
نباید به توافق ژنو
 نگاه سیاه و سفید داشت
همچنین یک کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در این همایش  تصریح کرد: باید در توافق نهایی نسبت به جدیت طرف مقابل برای اجرای تعهداتش، تیم مذاکره‌کننده محکم باشد و امتیازات کم‌تری دهد.
فواد ایزدی درباره مدل رفتاری آمریکا در مذاکرات با بیان این که نباید توافق ژنو را سیاه و سفید ببینیم، گفت: این توافق نکات منفی زیادی دارد اما فرصت‌هایی هم در آن ایجاد شده است و کاری که وزارت خارجه و دولت انجام می‌دهد، این است که از این فرصت‌ها استفاده کند.
وی  ادامه داد: ما در کشور مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های بانکی و نفتی داریم و درآمدهای کشور کاهش یافته است. سوالی که مطرح است، این است که اگر غنی‌سازی 20 درصد را تعلیق کردیم و امتیازات دیگری دادیم، به همان نسبت امتیاز گرفته‌ایم یا نه.
ایزدی گفت: در توافق نهایی باید تیم مذاکره‌کننده مراقب باشد که به همان نسبت امتیاز داده می‌شود، به همان نسبت امتیاز بگیرند و این مساله نباید نادیده گرفته شود.
در ادامه مهدی محمدی تحلیلگر مسایل هسته ای با اشاره به توافق ژنو گفت: توافق ژنو مساله اصلی‌اش بحث هسته‌ای نیست. در توافق ژنو دوستان نوشتند و امضا کردند که ما استثناء هستیم. یعنی ما اعلام کردیم که نگرانی‌های شما غربی‌ها به حق است و حق دارید که حقوقی که دیگران دارند را به ما نمی‌دهید.
همچنین حمید رسایی نماینده تهران هم خطاب به دولتمردان گفت: شاید شما از ما منتقدان عصبانی باشید و ما را بی‌سواد اعلام کنید، ما صداوسیما را نداریم اما افکار عمومی با ماست. توافقنامه ژنو می‌تواند استقلال کشور ما را به خطر اندازد.
حجت‌الاسلام شجونی ، نبویان،روانبخش ، کریمی قدوسی ،  مهدی کوچک‌زاده،کوشکی و  سعید زیباکلام از دیگر سخنرانان این همایش بودند.
همچنین در پایان  این  همایش  شرکت‌کنندگان با امضای طوماری انتظارات خود را از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام کردند.

 

1717

کد N261402

وبگردی