آفتاب
مصاحبه اختصاصی

رئیس انجمن مسلمانان یونان: تعدادی ازنمازخانه های شهرآتن را تعطیل کرده اند

رئیس انجمن مسلمانان یونان: تعدادی ازنمازخانه های شهرآتن را تعطیل کرده اند

آتن – ایرنا - رئیس انجمن مسلمانان یونان گفت : اقلیت مسلمانان شهر آتن دارای مشکلاتی هستند و تاکنون تعدادی از نمازخانه های این شهر را تعطیل کرده اند.

ˈ نعیم القندور ˈ رئیس انجمن مسلمانان یونان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:گرچه روند اوضاع اقلیت مسلمان درشهرآتن طی یک دهه اخیر کمی بهبود یافته ولی در این اواخر هر روز بر مشکلات آنان افزوده می شود.

رئیس انجمن مسلمانان یونان با اشاره به روند اوضاع سیاسی و تاثیر آن بر روند فعالیت های مذهبی اقلیت مسلمان مقیم شهر آتن و دیگر شهرهای این کشور گفت: طی چند سال اخیرمسلمانان مرتب با مشکلات جدیدی روبرو می شوند و وعده هایی را که برای بهبود وضعیت فعالیت های دینی بدون ورود به مسایل سیاسی برای اقلیت مسلمان مقیم شهر آتن داده می شود، نه تنها وضع بهترنشده بلکه طی چند ماه گذشته تعداد12 نمازخانه شهرآتن توسط نیروهای امنیتی ومسئولان به بهانه های واهی تعطیل شده اند.

وی افزود:درحالیکه درشهرآتن یعنی پایتخت یونان، 400 الی 500 هزارمسلمان از کشورهای مختلف جهان اسلام زندگی می کنند و مشغول کارند و مسلمانان یونانی نیز حضور دارند، این شهرتنها پایتخت یک کشورعضواتحادیه اروپاست که مسجد رسمی ندارد و تاکنون به رغم تلاش های مستمر اقلیت مسلمان، ارگان های مردم نهاد یونان و شخصیت های علمی وفرهنگی این کشور،اجازه ساخت واحداث مسجد رسمی درشهرآتن داده نشده است.

القندور افزود:مشکلات اقلیت مسلمان در شهر آتن و تعدادی دیگر از شهرهای یونان بسیار است که می توان برای مثال نداشتن قبرستانی برای دفتن مردگان مسلمانان مقیم و یونانیان مسلمان درشهر آتن را، نامبرد.

وی گفت:چنانچه فردمسلمانی رحلت کند،به علت عدم وجود قبرستانی برای مسلمانان،باید وی را با هزینه بیش از 3 هزار یورو به شمال این کشور یعنی درجایی که مسلمانان یونانی ترک تبار زندگی می کنند با فاصله 800 کیلومتری از آتن منتقل کرده و یا اینکه دوستان، فرد متوفی را با هزینه های بسیار بالا به کشورش منتقل نمایند که با وضعیت اقتصادی موجود دریونان ومشکلات مادی این کشور که اقلیت مسلمان را نیز بیشتر از دیگر شهروندان این کشور،شامل می شود، قادر به پرداخت این هزینه نیستند.

رئیس انجمن مسلمانان با اشاره به سابقه حضور مسلمانان در یونان و ارتباط این کشور با کشورهای جهان اسلام از دوران بسیار قدیم، افزود: حدود 130 الی 140 هزار مسلمان یونانی ترک تبار براساس توافقنامه سال 1921 لوزان بین یونان و ترکیه که شرایط و قوانین درباره حضور و زندگی مسلمانان در شمال یونان و یونانیان مقیم استانبول را تعیین نموده است، زندگی می کنند و دارای مساجد خود هستند.

وی یکی دیگر از مشکلات جدی مسلمانان مقیم شهرآتن وتعدادی دیگرازشهرهای یونان را تبلیغات بعضی از رسانه ها در چارچوب اسلام هراسی که به تاسی از سیاست های اسلام هراسی غرب دراین کشورنیز تا حدودی شدت گرفته ،حملات نژاد پرستانه توسط بعضی افراد وبخصوص طرفداران حزب تندروی نئونازی خریسی اوگی( فجر طلایی)عنوان کرد.

القندوردرادامه افزود: انجمن مسلمانان یونان سال هاست برای ساخت و احداث مسجدی درشهرآتن وتعیین قبرستانی برای دفن مردگان مسلمانان با دولتمردان یونان رایزنی وتلاش می کند ولی به رغم قول های داده شده مبنی بر مساعدت وهمکاری برای ساخت و احداث مسجدی از طرف مسئولان،تاکنون اینگونه تلاش ها نیز نتیجه ای دربرنداشته است.

رئیس انجمن مسلمان یونان درادامه افزود: قبل از سال 2004 میلادی با درخواست و تلاش روشنفکران یونان و درخواست مکرر مسلمانان برای ایجاد و ساخت مسجدی در چارچوب ساخت و احداث تاسیسات مورد نیاز برگزاری بازی های المپیک سال 2004 میلادی آتن، دولت یونان اعلام کرده بود که به علت حضور گسترده ورزشکاران و ورزش دوستان مسلمان در بازی های المپیک 2004 میلادی، تصمیم گرفته که مسجدی در 30 کیلومتری شهر آتن بسازد و این طرج نیز به تصویب پارلمان یونان رسید، ولی به علت مخالفت شدید کلیسای ارتدکس یونان هرگزاین طرح نیزعملی نشد.

وی افزود: یونان درحالی اجازه ساخت واحداث مسجدی رسمی درشهر آتن نمی دهد که خود این کشور 10 میلیون نفری درتمام کشورهای اسلامی به استثنای عربستان سعودی دارای اسقفگری و یا کلیسا می باشد و کشیش های ارتدکس این کشور، در کشورهای اسلامی به فعالیت های گسترده مشغول هستند

اروپام**2170 **1547
کد N261013

وبگردی