آفتاب

جان کری مدعی کمک به نیجریه برای مقابله با گروه ˈبوکوحرامˈ شد

جان کری مدعی کمک به نیجریه برای مقابله با گروه ˈبوکوحرامˈ شد

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه مدعی شد که واشنگتن هر اقدام ممکن را برای کمک به نیجریه در آزاد کردن دختران ربوده شده توسط گروه بوکوحرام انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آدیسابابا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در پایتخت اتیوپی گفت: ربوده شدن صدها کودک توسط گروه بوکوحرام یک جرم نامعقول محسوب می شود.

جان کری در ادامه این ادعا را مطرح کرد که کشورش هر اقدامی که بتواند انجام می دهد تا از دولت نیجریه برای بازگرداندن این دختران ربوده شده به خانه هایشان و مجازات عاملان ربوده شدن این افراد حمایت کند.

کری افزود: این مسوولیت جامعه جهانی برای کمک به دولت نیجریه است.

وزیر امور خارجه آمریکا خاطر نشان کرد که واشنگتن در حال تقویت موسسات و ارتش نیجریه برای مقابله با گروه بوکوحرام است.

شبه نظامیانی که گفته شده عضو گروه بوکوحرام بوده اند سه هفته پیش به مدرسه دخترانه در شمال شرق این کشور حمله کردند و آنها را ربودند.

پلیس نیجریه اعلام کرده است که شبه نظامیان گروه بوکوحرام 223 دختر از 276 دختر ربوده شده از این مدرسه را در اختیار دارند.

ربوده شدن این دختران توسط گروه بوکوحرام موجی از نفرت جهانی را به همراه داشت و این در حالی است که اعتراض هایی نیز در چند شهر نیجریه علیه این اقدام شبه نظامیان بوکوحرام برگزار شده است.

مادران این دختران ربوده شده روز شنبه قول دادند تا برای وادار کردن دولت در انجام عملیات های نجات گسترده تر اعتراض های بیشتری برگزار کنند.

یکی از سازماندهندگان این اعتراض ها به خبرگزاری فرانسه گفت: ما باید به مقامات سیاسی و نظامی نیجریه فشار بیاوریم تا از تمامی قدرت خود برای تضمین آزادی این دختران استفاده کنند.

وی گفت که زنان و مادران روز سه شنبه به سوی دفتر وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک ارتش این کشور برای درخواست از آنها تظاهرات می کنند.

وزیر اطلاع رسانی نیجریه نیز گفت که رییس جمهوری نیجریه نشست بلندپایه ای را با مقام های ارشد نظامی و امنیتی در مورد انجام یک ماموریت نجات برای آزادی این دختران ربوده شده برگزار کرده است.

پیش از این گزارش شده بود که نیروهای ارتش نیجریه خود را برای تعقیب و حمله شبانه با هدف مقابله و دستگیری شبه نظامیان ˈ بوکو حرام ˈ آماده می کنند.

تمامی مقامات و مسوولان دولت نیجریه این روزها به دلیل ناتوانی در مقابله با شبه نظامیان بوکو حرام مورد انتقاد شدید قرار دارند.

بنابر این گزارش، شمار نیروهای بوکوحرام، امکانات آنها و نیز فرماندهان آنها ناشناخته و مرموز مانده است.

مسئله ربوده شده این دختران در نیجریه یکی از شوکه کننده ترین حملات در این کشور توسط گروه بوکوحرام بوده است. از زمان آغاز حملات گروه بوکوحرام در نیجریه تاکنون بیش از 1500 نفر جان خود را از دست داده اند.

انفجار یک خودروی بمب گذاری شده روز پنجشنبه در پایتخت نیجریه نیز 19 کشته بر جای گذاشت. این حمله نگرانی هایی را در میان مردم این کشور ایجاد کرده مبنی بر اینکه شبه نظامیان بوکوحرام حملات خود را شمال شرق نیجریه به پایتخت منتقل کرده اند.

مترجمام**9234**5981
کد N260885

وبگردی