آفتاب

نگرانی عفو بین‌الملل از به خطر افتادن جان مردم شرق اوکراین

نگرانی عفو بین‌الملل از به خطر افتادن جان مردم شرق اوکراین

همزمان با افزایش درگیری در شهرهای شرقی اوکراین، سازمان عفو بین‌الملل در خصوص به خطر افتادن جان ساکنان شهر اسلو ویانسک در این درگیری‌ها هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیثر مک گیل پژوهشگر حوزه اوکراین در عفو بین‌الملل ابراز نگرانی کرد که با توجه به حضور نیروهای اوکراینی در اسلو ویانسک برای در اختیار گرفتن دوباره کنترل این شهر، جان ساکنان آن به خطر خواهد افتاد.

وی از تمام طرف‌های درگیر خواست تا از هرگونه آزار و اذیت و نقض حقوق بشر بپرهیزند.

مک گیل همچنین گفت: نیروهای مسلح اوکراین و دیگر گروه‌های مسلح باید تمام توان خود را برای حفظ جان شهروندان در جریان این درگیری‌ها بکار گیرند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، رییس‌جمهور کنونی اوکراین در سی‌ام آوریل اعلام کرد که شرایط در برخی نقاط شرقی این کشور شامل اسلو ویانسک به این دلیل که نیروهای اوکراینی از این پس کنترلی بر این شهرها ندارند، خطرناک است.

این پژوهشگر عفو بین‌الملل تاکید کرد: از آنجایی که تلاش‌های اوکراین برای به دست گرفتن کنترل این مناطق ادامه می‌یابد تنها این عموم مردم هستند که متوجه خطرات این درگیری‌ها می‌شوند و بیش از آن حقوق‌شان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر جان ساکنان این شهرها از سوی تمام طرف‌های درگیر به ویژه در شرایط کنونی که نیروهای اوکراینی عملیات امنیتی در این شهرها انجام می‌دهند در خطر است.

بر اساس این گزارش، بیش از 20 نفر تاکنون در اسلو ویانسک ربوده شده‌اند که بسیاری از آنها خبرنگاران خارجی بوده‌اند که علیرغم آزادی بسیاری از آن‌ها هنوز دو خبرنگار اوکراینی و یکی از ساکنان این شهر در اسارت هستند.

مک گیل در پایان تاکید کرد: حملات علیه خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر امری غیرانسانی است و باید پایان یابد. آنها کسانی هستند که به وظیفه خود برای اطلاع رسانی در زمینه نقض حقوق بشر عمل می‌کنند و از این رو فعالیت‌های آنها باید مورد حمایت قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N260443

وبگردی