آفتاب

نگرانی مردم آلمان از بروز جنگ سرد

نگرانی مردم آلمان از بروز جنگ سرد

برلین- ایرنا - شدت گرفتن درگیری ها در مناطق شرقی اوکراین و کاهش امیدواری به حل مسالمت آمیز بحران در این منطقه،افزایش نگرانی در مردم آلمان را نسبت به آنچه احتمال بروز یک جنگ سرد جدید خوانده می شود، موجب شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، شبکه تلویزیون ARD در گزارشی از افزایش درگیری ها بین دولت و جدایی طلبان در مناطق شرقی اوکراین، انتشار تصاویر مربوط به آن را موجب دامن زدن به ترس و وحشت مردم آلمان از یک جنگ سرد جدید بین روسیه و غرب خواند.

براساس نتایج به دست آمده از یک همه پرسی که از سوی این شبکه تلویزیونی انجام شده نزدیک به 72 درصد شرکت کنندگان، به شدت از چنین سناریویی ابراز نگران کرده اند که در مقایسه با وضعیت به هنگام منازعه قفقاز در سال 2008، مشخص می شود که این نگرانی ها خیلی شدیدتر هستند زیرا در آن زمان،تنها نیمی از مردم، نگران یک جنگ سرد جدید بودند.

این رسانه آلمانی با بیان اینکه این رویارویی احتمالی پیامدهای دیگری نیز به همراه خواهد داشت،می افزاید: شرکت کنندگان در این همه پرسی امروز سوء ظن بیشتری به روسیه دارند به طوری که تنها 14 درصد مردم آلمان روسیه را شریکی قابل اعتماد تلقی می کنند و 8 درصد نیز خواستار قطع کلیه روابط سیاسی با روسیه می شوند.

براساس یافته های این همه پرسی 18 درصد از آلمانی ها خواستار حمایت نظامی از اوکراین شده اند و 70 درصد نیز ارائه کمک های اقتصادی و مالی به این کشور را اقدامی مفید تلقی می کنند.

براساس این گزارش نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان خواستار درنظر گرفتن ممنوعیت های ورود به اتحادیة اروپایی و مسدود کردن حساب های بانکی سیاستمداران روس و تحریم های اقتصادی بیشتر می شوند.

این گزارش در ادامه با اشاره به درپیش بودن انتخابات پارلمان اروپایی در کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از جمله آلمان (22 تا 25 ماه می ) یادآور شده که منازعه اوکراین انتخابات پارلمان اروپا را نیز تحت الشعاع خود قرار داده و باعث شده تا علاقه مردم آلمان به شرکت در این انتخابات چندان قابل توجه نباشد.

در این همه پرسی، 64 درصد شرکت کنندگان گفته اند که چندان علاقه ای به شرکت در این انتخابات ندارند و تنها 35 درصد نسبت به آن ابراز علاقه کرده اند.

یافته های این همه پرسی نشان می دهد که همچنان احزاب حاکم دموکرات/سوسیال مسیحی با اختصاص 39 درصد آرا به خود کماکان از سایر احزاب جلوتر هستند البته این احزاب در مقایسه با ماه قبل یک امتیاز از دست داده اند.

برای جلب مشارکت بیشتر در انتخابات پارلمان اروپایی البته برای اولین بار نامزدهای مطرح برای احراز سمت ریاست کمیسیون اتحادیة اروپایی پا به صحنه گذاشته اند و در این میان مارتین شولتز آلمانی، رییس فعلی پارلمان از سوی سوسیال دموکرات های اروپا برای احراز این سمت معرفی شده است و پیش بینی می شود که یک سوم شرکت کنندگان در این همه پرسی به وی رأی دهند.

رقیب وی، ژان-کلود یونکر،نخست وزیر سابق لوکزامبورگ است که از سوی حزب مردمی اروپا نامزد شده و براساس پیش بینی ها 25 درصد آراء را به خود اختصاص خواهد داد.

این درحالی است که فرانک-والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان کماکان می تواند از محبوبیت خود نزد رأی دهندگان خوشحال باشد زیرا 71 درصد شرکت کنندگان از فعالیت او راضی یا بسیار راضی هستند. پس از وی، ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی با 68 درصد در رتبه دوم قرار می گیرد و آنگلا مرکل،صدراعظم آلمان با از دست دادن 7 امتیاز و اختصاص 65 درصد آراء به خود، در رتبه سوم قرار دارد.

اروپام** 1701 ** 1064
کد N260276

وبگردی