آفتاب

انتخابات هم ناآرامی ها تایلند را آرام نمی کند

انتخابات هم ناآرامی ها تایلند را آرام نمی کند

کوالالامپور- ایرنا - وعده برگزاری انتخابات ماه ژوئیه که آخرین تلاش برای پایان دادن به ناآرامی های شش ماهه عرصه سیاسی این کشور محسوب می شود نیز با مخالفت رهبر مخالفان دولت تایلند مواجه شد.

به گزارش ایرنا، ˈآبهیسیت وجاجیواˈ رهبر حزب دموکرات تایلند و نخست وزیر اسبق این کشور که طعم تلخ از دست دادن قدرت را از یاد نبرده است امروز خواستار انجام اصلاحاتی پیش از انتخابات ماه ژوئیه در این کشور شد.

کمیسیون انتخابات تایلند هفته گذشته وعده داد انتخابات مجلس نمایندگان این کشور مجداا پس از ابطال انتخابات توسط دادگاه قانون اساسی 20 ژوئیه (29 تیرماه) برگزار می شود.

حال رهبر مخالفان دولت تایلند از ˈیینگلوک شیناواتراˈ نخست وزیر این کشور خواسته است پیش از برگزاری انتخابات از مقام خود استعفا دهد و با این اقدام فداکاری خود را اثبات کند.

یینگلوک شیناواترا نخست وزیر تایلند علاوه بر خواسته آشکار مخالفان مبنی بر کناره گیری از قدرت در ماه های آینده با دو چالش قضایی دیگر نیز روبرو است که اثبات هر یک از آنها می تواند سرنگونی وی را در پی داشته باشد.

اتهام اول مربوط به سوء استفاده از قدرت و دومین اتهام نیز مربوط به طرح یارانه برنج و سهل انگاری در مدیریت است.

یینگلوک شیناواترا اکنون باید ضمن تلاش برای رهایی از دو اتهام مذکور منتظر بماند که آیا پادشاه تایلند تاریخ برگزاری انتخابات ماه ژوئیه را نیز مورد تایید قرار می دهد.

تایید تاریخ انتخابات توسط پادشاه ممکن است رویه مخالفان دولت تایلند که انتخابات دوره قبل را نیز تحریم کرده بودند تحت تاثیر قرار دهد.

آبهیسیت وجاجیوا که پیش از این با هدف بازگرداندن ثبات به کشور خواستار گفت وگو بین دولت و مخالفان شده بود این گمانه زنی را به وجود آورد که وی از مخالفت خود با دولت تاحدی کاسته است و با این شرایط انتخابات آرامی در تایلند برگزار می شود.

تارنمای روزنامه ملت تایلند روز شنبه نوشت آبهیسیت وجاجیوا نخست وزیر سابق تایلند که به خاطر تحریم انتخابات ماه فوریه (بهمن 92) مورد انتقاد گسترده ای قرار گرفته است، در مورد شرکت کردن حزب دموکرات در انتخابات ماه ژوئیه اظهارنظر نکرده است.

در ناآرامی های سیاسی تایلند که بیش از شش ماه است ادامه دارد دستکم 25 نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده اند.

آساق**د.م **1611
کد N260213

وبگردی