آفتاب

وزیر کشور اوکراین:عملیات در شرق کشور گسترش می یابد

وزیر کشور اوکراین:عملیات در شرق کشور گسترش می یابد

تهران- ایرنا- وزیر کشور اوکراین اعلام کرد: ارتش روز شنبه برای بدست گرفتن شهرهای تحت کنترل جدایی طلبان در شرق، عملیات نظامی را گسترش می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف،ˈآرسن آواکوفˈ در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: مرحله فعال عملیات(بازپس گیری شرق کشور) ادامه دارد و ما این عملیات را متوقف نخواهیم کرد.

وی افزود: نیروهای ارتش اوکراین شب گذشته (جمعه شب) مشغول عملیات ضدتروریستی در کراماتورسک بودند و کنترل ایستگاه تلویزیون محلی این شهر را به دست گرفتند که پیش از این در دست تروریست ها بود.

کراماتورسک در استان دونتسک و 17 کیلومتری جنوب شهر ˈاسلاویانسکˈ واقع شده است جایی که ارتش روز جمعه عملیات گسترده ای را علیه جدایی طلبان طرفدار روسیه انجام داد.

در این عملیات دست کم 9 نفر شامل دو تن از نیروهای ارتش کشته شدند و بیش از 30 نفر نیز در آتش سوزی بندر جنوبی اودسا جان باختند.

آواکوف این آتش سوزی را اقدام تروریستی عمدی بعد از درگیری های مرگبار بین جدایی طلبان طرفدار روسیه و نیروهای طرفدار وحدت ملی اوکراین دانست.

مقامات کی یف اذعان کرده اند نیروهای پلیس نمی توانند شبه نظامی گری جدایی طلبان طرفدار مسکو را که در بسیاری از شهرهای شرق این کشور کنترل بسیاری از ساختمان های دولتی را در دست دارند متوقف کنند.

فعالان طرفدار روسیه که برخی از آنان مسلح هستند، از چندی قبل برخی ساختمان های دولتی را در چند شهر شرقی اوکراین از جمله ˈدونتسکˈ و ˈ لوهانسکˈ به اشغال خود در آوردند. این افراد همچنین با اشغال ساختمان های مهم دولتی، کنترل شهرˈاسلاویانسکˈ در150 کیلومتری مرز روسیه را در دست گرفته اند.

اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در مذاکرات طولانی(28 فروردین/ 17 آوریل) در ژنو، برای حل بحران اوکراین به توافقی دست یافتند که بر پایه آن قرار شد گروه های مسلح شبه نظامی از دو طرف خلع سلاح شوند. با وجود این توافق، ناآرامی ها در شهرهای شرق اوکراین ادامه دارد.

بحران اوکراین روابط روسیه و غرب را به پایین ترین حد بعد از جنگ سرد رسانده و به تحریم بعضی شرکت ها و مقامات روسی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا منجر شده است.

اروپام**9157**1485** 1064
کد N260125

وبگردی