آفتاب
یک پژوهشگر دینی:

شناخت امام هادی(ع) با شناخت تاریخی و شناسنامه‌ای حاصل نمی‌شود

شناخت امام هادی(ع) با شناخت تاریخی و شناسنامه‌ای حاصل نمی‌شود

یک پژوهشگر دینی گفت: هر یک از امامان ما به طریقی راهبر امت و بیانگر احکام قرآن و اسلام بوده‌اند و در این میان امامان امام هادی(ع) بیش از همه در هدایت مردم و شناساندن مقام امامت نقش داشته‌اند.

حجت‌الاسلام محمدعلی خیرآبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان اظهار کرد: شناخت امام هادی(ع) با شناخت تاریخی و شناسنامه‌ای حاصل نمی‌شود بلکه شناخت باید در دو حوزه عمل و نظر صورت گیرد.

وی افزود: شناخت امام در حوزه عمل عبارت است از واجب الاطاعت دانستن ایشان و در حوزه نظر عبارت است از شناخت ویژگی‌های امام(ع).

خیرآبادی خاطرنشان کرد: 200 ویژگی از امامت و ولایت امام هادی(ع) در زیارت «جامعه کبیره» که از برترین زیارت‌های شیعیان به شمار می‌رود تبیین شده است که از این نظر بی‌نظیر محسوب می‌شود.

وی در خصوص شیوه‌های تربیتی امام هادی(ع) گفت: امام هادی(ع) برای تربیت صحیح افراد، آنها را به تکرار و مداومت بر اعمال خوب تشویق می‌کردند چنانکه در روایتی محمدبن ریان می‌گوید: برای امام(ع) نامه‌ای نوشتم و از ایشان خواستم برای رفع سختی‌ها و برآورده شدن حوائج دنیا و آخرت دعایی به من بیاموزد و امام(ع) در پاسخ مداومت بر استغفار را به من پیشنهاد کرد.

این پژوهشگر دینی افزود: امامت امام هادی(ع) با 6 تن از خلفای عباسی که پست‌ترین آن متوکل بود همزمان بوده است و ایشان سخت‌ترین دوران را پشت سر گذاشته‌اند، دورانی که سراسر آزار و اذیت و بی توجهی به اسلام بوده است.

خیرآبادی گفت: حفظ عقاید صحیح اسلام در آن دوران و تربیت 185 شاگرد و ارائه تعریف صحیح جایگاه امامت در زیارت «جامعه کبیره» از

مهم‌ترین خدمات حضرت به اسلام به شمار می‌رود.

انتهای پیام

کد N259506

وبگردی