آفتاب

انتشار مجموعه 3زبانه بروسان و گزیده اشعار حافظ موسوی و چایچی

انتشار مجموعه 3زبانه بروسان و گزیده اشعار حافظ موسوی و چایچی

مجموعه شعر «یک بسته سیگار در تبعید» اثر غلامرضا بروسان به سه زبان فارسی، انگلیسی و آلمانی با ترجمه احمد پوری، علی عبداللهی و علیرضا آبیز منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کتاب شامل شعرهای «پرسش»، «رؤیا»، «تنهایی»، «گفتی بیا»، «ماه»، «گنجشک»، «غزل»، «دوئل»، «غریبی»، «باران می‌آمد» و... است.

یکی از شعرهای این اثر:

«...تو نیستی و هنوز مورچه‌ها

شیار گندم را دوست دارند

و چراغ هواپیما در شب دیده می‌شود

عزیزم

هیچ قطاری وقتی گنجشکی را زیر می‌گیرد

از ریل خارج نمی‌شود.»

«یک بسته سیگار در تبعید» با 80 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 5800 تومان در انتشارات مروارید منتشر شده است.

این ناشر همچنین گزینه اشعار «حافظ موسوی» و «رضا چایچی» را هم منتشر کرده است.

گزیده اشعار موسوی شامل فصل‌هایی با عنوان‌های «دستی به شیشه‌های مه گرفته دنیا»، «سطرهای پنهانی»، «شعرهای جمهوری»، «زن، تاریکی، کلمات»، «خرده‌ریز خاطره‌ها و شعرهای خاورمیانه»، «عکس‌های فوری» و «شعرهای جدید» است.

حافظ موسوی در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب آورده است: «نیمه دوم دهه شصت برای شعر و ادبیات ما، دوره درنگ و تأمل بود. ده‌ها محفل شعر و داستان به‌تدریج در تهران و سپس در شهرهای دیگر شکل گرفت. مباحث نظری و انتقادی روز به روز جدی‌تر می‌شد. چندین و چند مترجم و مؤلف، همزمان به سراغ تازه‌ترین نظریه‌های ادبی و انتقادی دنیا رفته بودند. این تلاش‌ها و تأمل‌ها زمینه‌ای شد برای ایجاد تحولی بنیادی در شعر و ادبیات فارسی در دهه هفتاد.

دکتر براهنی که بی‌تردید یکی از پیشگامان اشاعه نظریه‌های ادبی جدید در دهه هفتاد بود، در اوایل آن دهه در زیرزمین خانه خود کارگاهی تشکیل داد که جمعی از جوانان مشتاق را به سوی خود جلب کرد. من نیز در یک دوره سه‌ماهه در این کارگاه شرکت کردم. اگرچه من با بخشی از دیدگاه‌های دکتر براهنی مخالف بودم و مخالفتم را ابراز می‌کردم، با این حال به جرأت می‌توانم بگویم که دکتر براهنی چه در جلسات کارگاهی خود و چه در جلسات عمومی‌تر، بر ذهن بسیاری از ما تأثیر گذاشت.»

یکی از شعرهای گزینه اشعار «حافظ موسوی»:

«این‌جا

خاورمیانه است

ما با زبان تاریخ حرف می‌زنیم

خواب‌های تاریخی می‌بینیم

و بعد

با دشنه‌های تاریخی

سرهای همدیگر را می‌بریم»

این کتاب با 290 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 13 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

از حافظ موسوی همچنین مجموعه شعر «مادیان سیاه» به‌تازگی منتشر شده است.

این شاعر درباره «مادیان سیاه» به ایسنا گفته است: «شعرهای مجموعه «مادیان سیاه» شعرهای مربوط به بعد از مجموعه منتشرنشده «عکس‌های فوری» است که آن‌ها را در سال‌های 89 تا 92 گفته‌ام. چون در کار معتقد به فرم ثابت نیستم، بنابراین در مجموعه «مادیان سیاه» نیز فرم شعرها حال و هوای مخصوص به خود را دارد. گروهی از شعرهای آن غنایی هستند و برخی رویکردهای اجتماعی دارند اما از نظر زبانی به عبارتی ادامه شعرهای «زن، تاریکی، کلمات» است.»

«مادیان سیاه» نیز با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 7000 تومان در انتشارات ثالث منتشر شده است.

اما گزینه اشعار «رضا چایچی» شامل شعرهایی از او از سال 1366 تا سال 1390 است که از فصل‌های «بی‌چتر، بی‌چراغ»، «روزی به خواب می‌رویم»، «بر این تپه کوچک از صدای هیچ پرنده‌ای خبری نیست»، «بوی اندام سیب»، «مه چهره‌هایمان را با خود می‌برد»، «باله ماسه‌ها»، «قسمتی از منظومه چاپ نشده "پس مسافر کشتی شدیم"» و «مؤخره» (شامل نقدها) تشکیل شده است.

چایچی در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب آورده است: «برایم قضاوت یا تحلیل و بررسی آثار مثل این است که درباره خودم سخن بگویم، به عبارت دیگر از خود تعریف کنم و این امر با تربیت ذهنی من ناممکن است، زیرا بر این عقیده‌ام که نقد هر اثر ادبی یا هنری وظیفه منتقد یا خواننده است، برای همین در این چند دهه بر هیچ یک از دفترهایم مقدمه‌ای ننوشته‌ام. البته در خلوتم همواره بر آثارم تأمل داشته‌ام برای یک گام جلوتر رفتن.

اما بدیهی است در جایگاه شاعری که از سال 66 تاکنون به خلق و نشر آثارش پرداخته است درباره شعر و شاعری و جریان‌های گوناگون از گذشته تا حال عقایدی دارم. گاهی در مقاله یا گفت‌وگوی آرا و عقایدم را چه درباره شعر معاصر چه درباره سنت‌های شعر کلاسیک کشورم که همواره به آن افتخار کرده و می‌کنم بیان کرده‌ام و گفته‌ام خشنودم که در دامن چنین سنت‌های پربار و بی‌همتایی بالیده‌ام. باید تأکید کنم که از ابتدای گام نهادن در این راه خود را تا چه حد مدیون این سنت‌ها که در جهان بی‌همتا و یگانه است می‌دانسته‌ام. شاعرانی چون خیام و حافظ و مولانا و سعدی و فردوسی و نظامی و... که بی‌تردید با جادوی کلام خود مرا در سنین کم سحر کردند و رفته‌رفته شعله‌ای در روح و قلبم برپا کردند که خاموش‌شدنی نیست.

این کتاب با 313 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و قیمت 14 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N259505

وبگردی