آفتاب

اردوغان به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نزدیک‌تر شد

اردوغان به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نزدیک‌تر شد

حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه محدودیت سه دوره‌ای نمایندگان خود را تغییر نداد که به نوعی واضح‌ترین نشانه از تمایل نخست‌وزیر این کشور برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، طی نشست پنج ساعته، حزب عدالت و توسعه ترکیه با تمرکز بر راهبرد انتخاباتی شورای اجرایی این حزب تصمیم گرفت تا محدودیت سه دوره‌ای نمایندگان خود را تغییر ندهد.

انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت اولین انتخابات مردمی برای انتخاب این پست است، زیرا تاکنون پارلمان ترکیه رئیس‌ جمهور این کشور را انتخاب می‌کرد.

یک مقام ارشد حزب عدالت و توسعه در این خصوص گفت: این بزرگ‌ترین گام برای شرکت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری بود.

این محدودیت سه دوره‌ای باعث خواهد شد که اشخاص برجسته از حزب عدالت و توسعه همچون معاون اردوغان، وزیر انرژی و وزیر دادگستری این کشور مجبور به ترک سمت‌های خود شوند.

به گفته یک مقام ارشد ترکیه در صورتی که اردوغان رئیس جمهور شود این اشخاص برجسته را به عنوان مشاوران خود انتخاب خواهد کرد.

اردوغان به دلیل اقدامات اخیرش از جمله سرکوب اعتراضات ضد دولتی در تابستان گذشته، واکنش به رسوایی اختلاس در این کشور، سرکوب پلیس و دستگاه قضایی و کنترل بیشتر بر اینترنت و دادگاه‌ها با انتقادات بسیاری روبرو شده است.

انتظار می‌رود که در صورت پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه عبدالله گل، رئیس جمهور کنونی این کشور جای او را به عنوان نخست وزیر بگیرد. اما گل اخیرا این احتمال را رد کرده و گفت که چنین جایگزینی برای دموکراسی مناسب نیست.

گفته می‌شود که "مهمت علی شاهین"، یکی از نمایندگان ارشد حزب عدالت و توسعه که به همراه اردوغان و گل این حزب را پایه‌گذاری کرد ممکن است کاندیدای احتمالی این حزب باشد.

انتهای پیام

کد N259444

وبگردی