آفتاب

برگزاری نشست شورای امنیت در مورد اوکراین/ درخواست برای توقف خشونت‌ها

برگزاری نشست شورای امنیت در مورد اوکراین/ درخواست برای توقف خشونت‌ها

اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای سیزدهمین بار نشستی ناکام را درباره بحران اوکراین با سفیر روسیه در سازمان ملل برگزار کردند؛ در این نشست فوق‌العاده طرف‌های مذاکره‌کننده خواستار از میان برداشتن تمامی خشونت‌ها در این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعضای شورای امنیت سازمان ملل، روسیه را به تجهیز و کمک مالی به نیروهای حامی روس در شرق اوکراین متهم کردند؛ این نیروها ساختمان‌های دولتی در 10 شهر شرقی واقع در اوکراین را به تصرف خود درآورده‌اند.

ژرار آرو، سفیر فرانسه در سازمان ملل در جریان این نشست در شورای امنیت سازمان ملل گفت: روسیه باعث بروز درگیری در اوکراین شده است و باید برای حل این بحران بلافاصله وارد عمل شود چرا که ممکن است کنترل اوضاع از دست روسیه خارج شود.

روسیه خود خواستار برگزاری این نشست فوق العاده در شورای امنیت سازمان ملل شده بود.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل از کشورهای غربی و دولت کی‌یف خواست تا مرتکب یک اشتباه مرگبار نشوند و این اقدامات تهاجمی را متوقف کنند.

وی همچنین دولت موقت کی‌یف را بار دیگر دولتی غیرمشروع خواند اما مارک لیال گرانت، سفیر انگلیس در سازمان ملل روسیه را به خاطر اقدامات غیرعاقلانه در اوکراین متهم کرد. سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: روسیه تلاش می‌کند تا با برگزاری نشست‌های فوق‌العاده در شورای امنیت سازمان ملل اطلاعات جامعه جهانی را مورد تحقیر و توهین قرار دهد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل در این نشست فوق العاده که درباره اوکراین برگزار شد، بار دیگر شکست خورد چرا که روسیه به عنوان یکی از کشورهای دائم این شورا از حق وتوی خود استفاده کرد.

ریموندا مورموکایت، سفیر لیتوانی در سازمان ملل نیز به نوبه خود در این نشست گفت: معترضان که دست به تظاهرات صلح آمیز در کی‌یف می‌زنند، نباید از نارنجک استفاده کرده و دست به آدم‌ربایی و ارعاب ناظران بین‌المللی بزنند.

اولکساندر پاولیچنکو، معاون سفیر اوکراین در سازمان ملل نیز به شورای امنیت گفت که کشورش تمامی اقدامات از سوی روسیه را برای مقصر جلوه دادن کی‌یف در عدم تحقق توافقنامه 17 آوریل ژنو رد می‌کند.

وی همچنین ادعای روسیه را درباره اینکه برخی از اعضای عملیات نظامی اوکراین انگلیسی صحبت می‌کردند را نادرست خواند.

رسانه‌های خبری نیز اعلام کردند: درگیری‌ها در شرق اوکراین روز جمعه گسترش یافته و پلیس اعلام کرده که در نتیجه آتش سوزی در یک ساختمان که در جریان درگیری میان معترضان حامی روس و حامیان دولت کی‌یف به وقوع پیوست 31 تن کشته شدند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز نگرانی خود را نسبت به درگیری‌های اخیر در اوکراین ابراز داشت و خواستار حصول راه‌حل دیپلماتیک و آزادی تمامی ناظران شورای امنیت و همکاری اروپا شد.

جفری فلتمن، رئیس سیاسی سازمان ملل نیز قرار است طی چند روز آینده به کی‌یف و مسکو سفر کند تا از مقام‌های این کشور بخواهد نسبت به درگیری‌ها و افزایش خشونت‌ها خویشتندار عمل کرده و مذاکرات دیپلماتیک برگزار کنند.

خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد: در جریان درگیری‌ها میان معترضان حامی دولت روسیه و نیروهای مدافع دولت کی‌یف در ادسا دست کم 43 تن کشته و 173 تن دیگر نیز زخمی شدند.

مقام‌های ادسا برای احترام گذاشتن به قربانیان این درگیری‌ها سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

پلیس محلی نیز به خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرد: ناآرامی‌ها اوایل روز جمعه میان حامیان فوتبال از شهر خارکف و نیروهای حامی حزب رادیکال رایت‌سکتور که از کی‌یف آمده بودند، شدت گرفت.

انتهای پیام

کد N259153

وبگردی