آفتاب

کارگران ترکیه: حزب حاکم استانبول را به زندان تبدیل کرد

کارگران ترکیه: حزب حاکم استانبول را به زندان تبدیل کرد

آنکارا-ایرنا-کنفدراسیون سندیکاهای کارگری انقلابی ترکیه ˈدیسکˈ با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: حاکمیت حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ در روز جهانی کارگر، استانبول بزرگترین شهر این کشور را به یک زندان تبدیل کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا ، در این اطلاعیه با اشاره به ممنوعیت هایی که از سوی دولت آنکارا و استانداری استانبول برای برگزاری تظاهرات در روز جهانی کارگر در استانبول وضع شده بود،آمده است: آنها یکبار دیگر این نکته که قدرت ممنوع کردن روز کارگر را ندارند، دریافتند.

در این اطلاعیه با اشاره به مخالفت های استانداری استانبول و مسوولان دولتی و شخص نخست وزیر ترکیه با تجمع کارگران در میدان تکسیم استانبول در روز جهانی کارگر آمده است که تشنج که با سخنان مقامات دولتی ترکیه هر روز افزایش می یابد و در روز کارگر با خشونت دولتی همراه و در این روز که روز جشن کارگران است تمامی مسیرهای منتهی به میدان تکسیم و حتی کوچه ها مسدود شد.

کنفدراسیون سندیکاهای کارگران انقلابی ترکیه در این اطلاعیه از خشونت های نیروهای پلیس علیه کارگران در روز کارگر با استفاده از ماشین های آبپاش، گازهای اشک آور و باتوم با اعمال فاشیستی یاد و اضافه کرد : حاکمیت حزب حاکم ˈ عدالت و توسعهˈ از عزم راسخ کارگران در برابر فساد در این حزب هراس دارد.

در تظاهرات روزگذشته استانبول بیش از50 نفر زخمی و 140 نفر دستگیر شدند.

براساس این گزارش، شهرهای مختلف ترکیه به ویژه استانبول و آنکارا روز گذشته صحنه درگیری های پلیس و نیروهای امنیتی با معترضان بود.

استانداری استانبول پنجشنبه شب با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که در درگیری ها بین معترضان و پلیس 90 نفر زخمی شدند که 19 نفر آن از نیروهای پلیس بودند.

در این اطلاعیه آمده است که پلیس 190 نفر از معترضان را نیز دستگیر کرد.

باوجود هشدار دولت ترکیه مبنی بر اینکه به هیچ وجه اجازه برگزاری مراسم ˈروز جهانی کارگرˈ در میدان تکسیم استانبول داده نخواهد شد؛ اعضای سندیکاهای کارگری و نهادهای غیر دولتی تلاش کردند که در روز جهانی کارگر در این میدان تجمع کنند.

به گزارش رسانه ها، شماری از تظاهرکنندگان که به ممنوعیت برگزاری مراسم روز کارگر در استانبول اعتراض کردند و علیه دولت شعار دادند دستگیر شدند.

در آنکارا پایتخت ترکیه نیز درگیری های شدید بین پلیس و معترضان رخ داد که در آن شماری از اعتراض کنندگان زخمی و برخی بازداشت شدند.

خاورم**2012**230 ** 1064
کد N258598

وبگردی