آفتاب

استحکامات جدید نظامی روسیه در تاجیکستان

استحکامات جدید نظامی روسیه در تاجیکستان

دوشنبه ـ ایرنا - روسیه قصد دارد برای نوسازی و احداث استحکامات جدید نظامی در پایگاه 201 خود در تاجیکستان به عنوان بزرگترین پایگاه نظامی روسیه در خارج از این کشور، آن را به منطقه ˈلاهورˈ که محل تمرین های نظامی این پایگاه است، منتقل کند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، رسانه های تاجیکستان اعلام کردند که روسیه تصمیم گرفته است در این پایگاه استحکامات و ساختمان های مدرن نظامی و همچنین بناهای بین پنج تا 9 طبقه برای زندگی نظامیان روس احداث کند.

براساس تصمیم دولت روسیه، برای تامین نیروهای نظامی این پایگاه از سال جاری به جای استفاده از سربازان از ˈشهروندان روسی زر خریدˈ استفاده خواهد شد.

ارتش روسیه با شهروندان روسیه که متقاضی خدمت در این پایگاه نظامی باشند قرارداد خدمت منعقد خواهد کرد و سپس آموزش های نظامی لازم را به آنها ارائه خواهد داد.

پیشتر نیز اعلام شده بود که روسیه در حال تجهیز و به روز کردن بزرگترین پایگاه نظامی خارج از کشور خود در تاجیکستان به منظور آماده شدن برای تغییر اوضاع امنیتی منطقه بعد از خروج نیروهای ناتو از افغانستان است.

پایگاه نظامی 201 روسیه با هفت هزار نیروی نظامی در شهرهای دوشنبه، قورغان تپه و کولاب در کشور تاجیکستان استقرار یافته است.

زمانی که تاجیکستان وابسته به اتحاد جماهیر شوروی سابق بود لشکر 201 این کشور در سرزمین تاجیکان مستقر بود و با استقلال کشور فارسی زبان تاجیکستان در سال 1370، این کشور به پایگاه نظامی روسیه تبدیل شد.

توافقنامه بحث برانگیز تمدید استقرار پایگاه نظامی 201 روسیه در خاک تاجیکستان هفتم مهرماه سال گذشته در مجلس تاجیکستان به تصویب نهایی رسید.

براساس این توافقنامه، این پایگاه نظامی تا سال 2042 در خاک تاجیکستان باقی خواهد ماند که در مجموع حضور نظامی روسیه در تاجیکستان از سال 1993 تا آن زمان به 49 سال خواهد رسید.

کمک به نوسازی تسلیحات ارتش تاجیکستان، مساعدت مسکو به مهاجران تاجیک در روسیه و معافیت گمرکی صادرات مواد سوختی به تاجیکستان ازجمله وعده هایی است که روسیه در مقابل تمدید توافقنامه میزبانی تاجیکستان از پایگاه 201 به تاجیک ها داده است.

آساق**ه.ص**1663 ** 1064
کد N258520

وبگردی