آفتاب

نخست وزیر اوکراین: 10 روز پیش رو خطرناک‌ترین روزهای پس از استقلال خواهند بود

نخست وزیر اوکراین: 10 روز پیش رو خطرناک‌ترین روزهای پس از استقلال خواهند بود

نخست‌ وزیر اوکراین عنوان کرد که کشورش در 10 روز آینده خطرناک‌ترین روزهای خود پس از استقلال 1991 را طی خواهد کرد و این که در مقابله با جدایی طلبان طرفدار روسیه که در آستانه تحت کنترل درآوردن شرق این کشور هستند به مشکل خورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته نشریه فایننشیال تایمز، آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین، مسکو را به توطئه برای ایجاد درگیری‌های بیشتر در تعطیلات روز جهانی کارگر که به یادآورنده پیروزی‌های شوروی سابق است، متهم کرد.

این در حالی است که جدایی‌طلبان حامی روسیه کنترل خود بر مناطق شرقی اوکراین را در روز پنج‌شنبه افزایش داده و به دفتر دادستان ناحیه‌ای در دونتسک حمله کردند.

اما مقامات کی‌یف اکنون نسبت به تقویت قدرت این جدایی‌طلب‌ها در روز 9 مه که سالگرد پیروزی شوروی سابق بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم است، نگران هستند.

در همین راستا در آخرین تلاش غرب برای منصرف کردن مسکو از دامن زدن به این بحران، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت‌وگو کرد.

پوتین در این تماس تاکید کرد که دولت اوکراین باید با خارج کردن نیروهایش از مناطق جنوب شرقی این کشور و اجرای اصلاحات گسترده قانون اساسی این تنش‌ها را کاهش دهد.

در همین حال یاتسنیوک تصریح کرد: برای من روشن است که پوتین هیچ حد و مرزی ندارد و به دنبال بازگرداندن شکوه شوروی سابق است.

یاتسنیوک تاکید کرد که غرب این پیام را بسیار دیر دریافت کرد.

وی همچنین خطر مداخله نظامی روسیه در اوکراین را بالا توصیف کرده و عنوان کرد که دولت مرکزی نیز به دام افتاده است.

منظور او از دام این است که اجرای یک عملیات نظامی گسترده علیه جدایی طلبان حامی روسیه می‌تواند دستاویزی به کرملین برای مداخله بیشتر در اوکراین بدهد.

این در حالی است که منابع اوکراینی امروز (جمعه) از آغاز حمله همه جانبه نیروهای نظامی این کشور برای بازپس‌گیری شهر اسلاویانسک خبر دادند.

در همین حال صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرد که اگر اوکراین کنترل خود در شرق این کشور را از دست بدهد مجبور خواهد شد در کمک 17 میلیارد دلاری خود به کی‌یف تجدید نظر کند.

انتهای پیام

کد N258189

وبگردی