آفتاب
رهایی در گفت‌وگو با ایسنا:

دانشگاه امیرکبیر استاد اخراجی یا بازنشسته اجباری ندارد

دانشگاه امیرکبیر استاد اخراجی یا بازنشسته اجباری ندارد

رییس دانشگاه امیر کبیر با اعلام اینکه دانشگاه امیرکبیر استاد اخراجی یا بازنشسته اجباری در 8 سال اخیر نداشته است، درباره فضای فرهنگی دانشگاه، گفت: در سال‌های اخیر بسترهای خوبی فراهم شده تا تمام تشکل‌ها و کانون‌ها به فعالیت‌ بپردازند و فعالیت‌های آنها در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر کم‌نظیر بوده است.

علیرضا رهایی در گفت و گو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به فضای ایجاد شده برای فعالیت تشکل‌ها و کانون‌ها می‌دهید، گفت: نمره را معمولا دیگران باید به ما بدهند اما در چند سال اخیر فضا و بستری پیش آمده که همه تشکل‌ها و کانون‌ها به فعالیت بپردازند. البته تشکل‌ها معمولا در دانشگاه‌ها تعدادشان محدود است و در دانشگاه امیرکبیر نیز سه یا چهار تشکل وجود دارد. اما علاوه بر آن بسیاری از کانون‌های فرهنگی و هنری هستند که در زمینه‌های مختلف بستر خوبی برای تلاش و کوشش آنها فراهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌ها نسبت به دانشگاه‌های دیگر کم‌نظیر بوده است افزود: از نظر تعداد فعالیت‌هایی که در زمینه مسابقات علمی، نشریات و مراسم‌های گوناگون که در دانشگاه برگزار شده، فعالیت‌ها کم‌نظیر بوده البته من این را جزء کارنامه خود نمی‌بینم ولی گمان می‌کنم مجموعه فعالیت کانون‌ها و تشکل‌ها در بین دانشگاه‌های کشور موقعیتی برجسته دارد.

رییس دانشگاه امیرکبیر که در آستانه روزمعلم با ایسنا گفت‌وگو کرد، با تاکید بر اینکه دانشگاه استاد اخراجی یا بازنشسته نداشته است اظهار کرد: ما در هشت سال گذشته استادی که توسط دانشگاه بازنشسته شود نداشته‌ایم مگر برخی از دوستان که به دلایل شخصی یا سفر به خارج از کشور درخواست بازنشستگی می‌کردند.

رهایی با اشاره به بهره‌مندی مجدد از اساتید بازنشسته افزود: خوشبختانه در مصوبات هیئت امنا یک مصوبه خاص داریم که بعد از بازنشستگی هم امکان انعقاد قرارداد با این اساتید وجود دارد تا بتوانیم از توانمندی‌هایشان استفاده کنیم. هم‌اکنون در سطح دانشگاه بیش از شش استاد وجود دارد که قبلا بازنشسته شده‌اند و اکنون در حال فعالیت‌ هستند.

وی در مورد افزایش امکانات و حقوق برای اساتید دانشگاه امیرکبیر گفت: امسال با توجه به مصوبات خوبی که حاصل شده دو گام اساسی برداشته شده که یکی با توجه مصوبه هیئت امنای دانشگاه‌ها ، ضریب افزایش حقوق اعضای هیئت علمی به صورت ثابت حداقل 20 درصد شده است که طبق مصوبه قبلی این عدد پایین می‌آمد اما اکنون ثابت شده است.

رهایی افزود: در ارتباط با امکانات موجود هم خوشبختانه بودجه خوبی تخصیص پیدا کرده تا نسبت به دو سال گذشته رقم گرنت تحقیقاتی اعضای هیئت علمی را بتوانیم به طور کامل افزایش دهیم و این قرارداد انشاالله در سه ماهه اول سال منعقد خواهد شد و امکانات بهتری نسبت به دو سال گذشته در اختیار اساتید قرار خواهد گرفت.

رهایی درباره طرح‌های کلان دانشگاه امیرکبیر نیز اظهار کرد: در فاصله سه ماه اخیر یکی از طرح‌های کلانی که تحت عنوان "رمز" مطرح بوده کلید خورده است و دانشگاه امیرکبیر مشارکت جدی در آن دارد و به عنوان هفدهین طرح کلان دانشگاه مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین جلسه کمیته راهبری در اوایل اردیبهشت ماه برگزار شده است افزود: این طرح با مشارکت تمامی دانشگاه‌ها از جمله امیرکبیر شروع شده و دنبال می‌شود. این طرح درواقع به انواع مسائلی که در ارتباط با رمزنگاری در بخش‌های مختلف می‌شود اشاره دارد.

رییس دانشگاه امیرکبیر درباره بودجه طرح‌های کلان نیز افزود: در پایان هر سال یک بودجه محدودی برای عدم توقف طرح‌ها اختصاص پیدا می‌کند و براساس شورای عطف در سال جاری قرار شد در سه ماهه اول سال وزارت علوم یک ارزیابی کلی از کل طرح‌های کلانی که بیش از 40 طرح است به عمل بیاورد و براساس همین میزان پیشرفت کار و نیز میزان سرمایه‌گذاری سفارش‌دهندگان و بهره‌برداران طرح‌ها مشخص شود.

وی میزان پیشرفت در طرح‌ها را خوب عنوان کرد و اظهار کرد: برای هرکدام از طرح‌ها گزارشی به حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم و دبیرخانه شورای عالی عطف ارسال شده تا بعد از ارزیابی سه ماهه اول تخصیص بودجه برای سال 93 روشن شود.

رهایی با بیان اینکه سیاست شورای عالی عطف این است که طرح‌های کلان هرچه زودتر به مجوعه‌های صنعتی پیوند بخورند گفت:‌ سیاست دبیرخانه و شورای عالی عطف این است که طرح‌های کلان هرچه زودتر به مجموعه‌های صنعتی و سفارش‌دهندگان پیوند بخورند تا بخشی از بودجه آنها از طرف وزارتخانه و ارگان‌های مختلفی که از طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند تامین شود.

وی افزود:‌ دانشگاه درباره این سیاست برنامه‌ریزی کرده و پژوهشکده‌های مختلف طرح‌های کلان جلسات متعددی با وزارتخانه داشته‌اند تا زمینه همکاری که موردنظر شورای عالی عطف است برقرار شود و پشتیبانی‌های مالی به عمل آید.

دکتر رهایی

انتهای پیام

کد N258185

وبگردی