آفتاب
مقامات پیشین آمریکا مدعی شدند

تغییر رویکرد رژیم صهیونیستی در مورد توافق هسته‌ای ایران

تغییر رویکرد رژیم صهیونیستی در مورد توافق هسته‌ای ایران

المانیتور به نقل از مقامات پیشین آمریکایی مدعی شد که رویکرد رژیم صهیونیستی در قبال توافق نهایی ایران و گروه 1+5 تغییر کرده و اکنون آنها در خصوص نحوه نظارت بر چنین توافقی ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پایگاه خبری المانیتور گزارش داد: اسرائیل اکنون بر این باور است که توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل خواهد شد از این‌رو در خصوص نحوه نظارت بر این توافق و اجرای آن با میانجیگرهای آمریکایی ابراز نگرانی کرده است.

مقامات پیشین آمریکایی و کارشناسان سیاست ایران در گفت‌وگو‌های اخیرشان با اسرئیلی‌ها به المانیتور گفته‌اند اگرچه رویکرد رسمی اسرائیل در قبال فعالیت‌های ایران هنوز به قوت خود باقی است بدین معنی که یک توافق قابل قبول هسته‌ای با ایران از نظر آنها "صفر، صفر، صفر" است و باید به گونه‌ای باشد که ایران هیچ سانتریفیوژی نداشته توانایی غنی‌سازی اورانیوم و پلوتونیوم نداشته و تاسیسات تولید آن را نیز نداشته باشد، اما رویکرد اسرائیل در این زمینه تغییر کرده و اکنون آنها معتقدند که احتمال دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی افزایش یافته است.

در حال حاضر مقامات اسرائیل بر روی نگرانی‌هایشان در این زمینه که اگر یک توافق حاصل شود چگونه بر آن نظارت خواهد شد و راستی‌آزمایی در مورد اجرای آن چگونه انجام می‌گیرد تمرکز کرده‌اند. آنها همچنین در شرایطی که می‌گویند آمریکا در صحنه جهانی به ویژه به دلیل حوادث اخیر اوکراین و سوریه تضعیف شده است، نگرانند که اگر این توافق نقض شود چگونه با آن برخورد خواهد شد.

پایگاه خبری المانیتور در ادامه به نقل از یکی از کارشناسان گروه آمریکایی و از مقامات ارشد سابق این کشور، آورده است: به نظر می‌آید اغلب مقامات اسرائیلی و کارشناسان فهمیده‌اند که حصول توافق مورد خواست آنها امکان‌پذیر نخواهد بود. به نظر می‌آید آنها فهمیده‌اند که لازم است ایرانی‌ها برای برطرف کردن نیازهای داخلی‌شان از برنامه هسته‌ای بومی، خانگی و شهری برخوردار باشند.

رون درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا هفته گذشته در کنفرانس سالانه لیگ ضدافترا گفت: اسرائیل به شدت در مورد مذاکرات کنونی ایران و گروه 1+5 نگران است چون شواهد اینگونه نشان می‌دهد که 1+5 توافقی با ایران را خواهد پذیرفت که اجازه برخورداری ایران از ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را می‌دهد.

وی همچنین متذکر شد که سیاست ما ساده است، اجازه دهید ایران تنها از برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیز برخوردار باشد نه بیشتر.

همچنین یک دیپلمات ارشد پیشین آمریکا که در رایزنی‌ها ماه آوریل با اسرائیل شرکت داشته است به شرط اینکه نامش فاش نشود به المانیتور گفت: در مسائل اساسی امکان مانور دادن وجود دارد، اما یک موضوع است که متقاعد کردن اسرائیلی‌ها درباره آن بسیار سخت است و آن نظارت است.

وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها تقریبا باور ندارند که می‌توان توافق جامع هسته‌ای با ایران را تحت نظارت قرار داد و این یک نگرانی جدی است.

به گفته این مقام آمریکایی، اسرائیلی‌ها به شدت در مورد توانایی آمریکا برای نظارت بر پایبندی ایران به توافق جامع نهایی نگرانند و معتقدند که در صورت نقض این توافق از سوی ایرانی‌ها آمریکا از نظر نظامی نمی‌تواند ایران را به خاطر نقض این توافق تهدید کند.

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی همواره با مذاکرات ایران و گروه 1+5 مخالفت و ابراز نگرانی کرده است که هرگونه توافق این کشورها بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران مانع از دستیابی این کشور به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نخواهد شد.

رژیم صهیونیستی مدعی است که ایران نیازمند برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نیست از این‌رو برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای هیچ هدفی جز تولید کلاهک هسته‌ای ندارد.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آید.

المانیور نوشت: همچنین کشورهای عربی سنی از دیگر منتقدان مذاکرات ایران و گروه 1+5 هستند آنها نگرانند که در صورت حصول توافق نهایی و رهایی ایران از تحریم‌های اقتصادی غرب این کشور در منطقه قدرتمندتر خواهد شد و نفوذ خود را در خاورمیانه و فراتر از آن افزایش می‌دهد.

اما ایران همواره تاکید داشته است که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز و در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) بوده و به هیچ عنوان به دنبال رسیدن به سلاح هسته‌ای نیست.

انتهای پیام

کد N258182

وبگردی