آفتاب

وزیر خارجه لبنان از یک توطئه بزرگ علیه کشورش پرده برداشت

وزیر خارجه لبنان از یک توطئه بزرگ علیه کشورش پرده برداشت

بیروت - ایرنا - وزیر امور خارجه لبنان از یک توطئه بزرگ علیه کشورش پرده برداشت و هشدار داد که عده ای در تلاش هستند تا 400 هزار فلسطینی پناهجو، شهروند لبنانی شده و تابعیت دایم بگیرند و ماندگاری یک میلیون و 500 هزار پناهجوی سوری در لبنان تثبیت شود.

به گزارش ایرنا، «جبران باسیل»که روز پنجشنبه در یک کارگاه دیپلماتیک در بیروت سخن می گفت؛ تصریح کرد: ما لبنانی های اصیل را از داشتن امکان زندگی در کشورشان و حق تابعیت و دادن رای محروم کرده ایم اما عده ای در تلاش هستند که به غیرلبنانی ها تابعیت و یا حق زندگی دایم در لبنان بدهند.

وی خاطرنشان کرد که در صورت تحقق این برنامه نصف جمعیت لبنان، غیرلبنانی به آن اضافه خواهد شد و مشکلات اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی آن چند برابر خواهد شد.

لبنان اکنون حدود 4 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد.

برخی آمارهای غیررسمی حاکی است که بدنبال بحران سوریه بیش از یک میلیون و 700 هزار پناهجوی سوری وارد لبنان شده که حدود یک میلیون و 200 هزار نفر آنان ثبت نام شده اند.

400 هزار فلسطینی نیز سالهاست که در 12 اردوگاه در لبنان زندگی می کنند.

براساس طرحی با نام « وطن جایگزین »که آمریکا و برخی کشورها با هدف حمایت از منافع رژیم صهیونیستی بدنبال تحقق آن هستند، فلسطینی های اخراج شده از کشورشان می توانند در کشورهایی که اکنون اقامت دارند برای همیشه بمانند و تابعیت دایم دریافت و از حق شهروندی برخوردار شوند و یا اینکه به کشورهای دیگر بجز فلسطین مهاجرت کنند.

ناظران معتقدند که در صورت تحقق این سناریو، جمعیت لبنان به بیش از 6 میلیون خواهد رسید و نسبت جمعیتی طوایف که اکنون مبنای تقسیمات سیاسی است برهم خواهد خورد.

اکثریت این 2 میلیون جمعیتی که با اجرای این توطئه به جمعیت لبنان افزوده خواهد شد، اهل سنت هستند.

وزیر خارجه لبنان همچنین بر ضرورت اهتمام به مطالبات ، حقوق ، منافع و نیازهای لبنانی های مقیم خارج این کشور تاکید کرد و مهمترین آن حق رای دادن به آنان در انتخابات است.

جبران باسیل گفت: حق رای دادن ، انتخاب نماینده و نامزد شدن در انتخابات و رفت و آمد آسان حق سیاسی و ملی غیرقابل انکار است و لبنانی های مقیم خارج از لبنان حق دارند در تعیین سرنوشت خود و کشورشان مشارکت کنند و دست کم از هر قاره یک لبنانی در پارلمان لبنان عضویت داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که این پیشنهاد در دستور کار مجلس نمایندگان لبنان قرار بگیرد و با یک مصوبه ویژه به تصویب برسد.

خاورم ** 1324
کد N257491

وبگردی