آفتاب

حکومت اوکراین و شبه نظامیان مذاکره برای مبادله ناظران را آغاز کردند

حکومت اوکراین و شبه نظامیان مذاکره برای مبادله ناظران را آغاز کردند

مسکو- ایرنا- یک رسانه روسی از آغاز مذاکرات میان نمایندگان حکومت اوکراین و شبه نظامیان مخالف آن در شرق این کشور برای مبادله ناظران نظامی سازمان امنیت و همکاری اروپا با معترضان دستگیر شده خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی اینترفاکس، سران شبه نظامیان منطقه اسلاویانسک (هسته نظامی مرکزی مبارزه با حکومت اوکراین) روز پنجشنبه مذاکرات با نمایندگان حکومت اوکراین برای مبادله ناظران دستگیر شده سازمان امنیت و همکاری اروپا با افراد خودی در بند اوکراین را آغاز کردند.

ویاچسلاو پونوماریف شهردار شهر اسلاویانسک که رهبری شبه نظامیان مخالف حکومت اوکراین در این منطقه را برعهده دارد، امروز گفت: برای ناظران شرایط زیستی خوبی را فراهم کرده ایم و با آنها رفتار دوستانه داریم.

وی افزود: البته این افراد خواهان بازگشت به وطن خود هستند و برای این منظور با نمایندگان کی یف مذاکرات را آغاز کرده ایم و امیدواریم بتوانیم این افراد را با همرزمانمان که توسط نیروهای اوکراینی دستگیر شده اند مبادله کنیم.

پونوماریف همچنین با اشاره به دستگیری سه افسر سازمان امنیت اوکراین توسط شبه نظامیان گفت: حال این افراد هم خوب است و برای مبادله آنها با افراد خودی تلاش می کنیم.

جدایی طلبان طرفدار روسیه روز جمعه هفته گذشته در شهر اسلاویانسک در جنوب شرقی اوکراین، اتوبوسی را به همراه مسافران آن توقیف کردند که هشت ناظر نظامی سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در آن بودند.

یکی از ناظران نظامی سازمان امنیت و همکاری اروپا که تابعیت سوئدی داشت شامگاه یکشنبه به علت ابتلا به بیماری دیابت آزاد شد.

پونوماریف روز دوشنبه گذشته مبادله ناظران نظامی سازمان امنیت و همکاری اروپا با شماری از شبه نظامیان دستگیر شده را پیشنهاد کرد.

وی گفت : ناظران نظامی دستگیر شده از نیروهای ناتو بودند و یکی از آنها به دلیل بیماری دیابت آزاد شد. با مبادله این افراد با افراد خودی مخالفتی نداریم و فقط مساله اصلی موافقت کی یف با این اقدام است.

شهردار شهر اسلاویانسک گفت : از اعضای هیات سازمان امنیت و همکاری اروپا تقاضا کرده ایم با اوکراین به مذاکره پرداخته و زمینه آزادی دوستان ما در وهله اول پاول گوبارف دستیار من و شماری از همکارانم که به اسارت نیروهای اوکراینی درآمده و در بازداشتگاه سازمان امنیت بسر می برند را فراهم کنند.

به گزارش رسانه های روسی، ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به دعوت دولت اوکراین وارد این کشور شده بودند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا تایید کرده است این افراد اعضای ماموریت نظارت ویژه سازمان یا ناظران انتخاباتی نیستند اما بعضی از کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا آنها را بر اساس سند وین مرتبط با تدابیر اعتمادساز و تامین امنیت به این کشور اعزام کرده اند.

اروپام/2242**518**1566
کد N257306

وبگردی