آفتاب
برگزاری تظاهرات روز جهانی کارگر/

از درخواست اضافه حقوق ژاپنی ها تا شلیک گاز اشک آور به سوی معترضان ترک

از درخواست اضافه حقوق ژاپنی ها تا شلیک گاز اشک آور به سوی معترضان ترک

راهپیمایی اعضای اتحادیه های کارگری به مناسبت روز جهانی کار و کارگر با واکنش های مختلف در ترکیه، روسیه و ژاپن همراه بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت اول ماه می روز جهانی کار و کارگر هزاران نفر از کارگران و اعضای اتحادیه های کارگری در جهان به راهپیمایی پرداختند. این تظاهرات در بیشتر کشورهای غربی با اعتراضات کارگران به وضعیت بد معیشتی ناشی از بحران های اقتصادی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در ترکیه و در حالی که راهپیمایی روز کارگر در آنکارا به شکل مسالمت آمیز برگزار شد، تظاهرات در استانبول به زد و خورد معترضان با نیروهای پلیس انجامید. بر این اساس پلیس با شلیک گاز اشک آور و به کار گرفتن خودروهای آب پاش تلاش کرد معترضان را متفرق کند.

به دنبال بروز خشونت در این راهپیمایی، مقامات امنیتی با صدور دستور بستن راه های منتهی به میدان تقسیم از طرح ریزی یک حمله به نیروهای دولتی توسط "گروه های تروریستی" در این روز خبر دادند.  پیشتر "رجب طیب اردوغان" نخست‌وزیر ترکیه از اتحادیه‌های کارگری خواسته بود از تجمع در میدان تقسیم استانبول و برگزاری مراسم در این مکان که سال گذشته شاهد تظاهرات گسترده ضددولتی بود، خودداری کنند.

روز کارگر در توکیو پایتخت ژاپن نیز با برپایی تظاهرات هزاران کارگر گرامی داشته شد. بیش از 27 هزار نفر با راهپیمایی در این شهر خواستار رسیدگی مقامات به مطالبات خود از جمله افزایش دستمزد و مقابله با بیکاری شدند. موضوع توقف فعالیت نیروگاه های هسته ای سه سال پس از وقوع زلزله و سونامی ویرانگر در ژاپن نیز از جمله محور های اعتراضات کارگران در این کشور بود.

همچنین اعضای اتحادیه های کارگری در مسکو به سنت هر ساله با تجمع در میدان سرخ روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. در این مراسم که از سال 1991 تا کنون برگزار می شود حدود 2 میلیون نفر شرکت داشتند. در همین رابطه "سرگئی چرنوف" رئیس فدراسیون کارگری مسکو گفت برای نخستین بار 5 هزار پیشکسوت جنبش کارگری در این مراسم حضور یافته اند.

در شهر ولادی ووستوک اتوبوس هایی با آرم "اول می" راهپیمایان را برای شرکت در مراسم این روز به میدان اصلی منتقل کردند. این مراسم با حضور بیش از 40 هزار نفر از ساکنان این شهر واقع در شرق روسیه که رکورد جالب توجهی به شمار می رود، برگزار شد.  

کد N257116

وبگردی