آفتاب

کلمه‌ای که اسرائیل به آن حساسیت شدید دارد

کلمه‌ای که اسرائیل به آن حساسیت شدید دارد

خون رهبران رژیم صهیونیستی این روزها از کاربرد واژه ای که از آن تنفر دارند، به جوش آمده است.

عصبانیت مقامات رژیم صهیونیستی از جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا به دلیل کاربرد کلمۀ " آپارتاید" هنوز تمام نشده است. سران اسرائیل همچنان موضع وزیر خارجۀ آمریکا را محکوم می کنند و گفته می شود حتی این مسئله بر روابط دو طرفه نیز تأثیر گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ماجرا از زمانی شروع شد که جان کری، به تازگی در یکی از ملاقاتهایش با برخی سیاستمداران در واشنگتن (در 25 آوریل) بر این مسئله تأکید کرد: در صورتی عدم تحقق صلح با فلسطینی ها، اسراییل به دولتی آپارتاید تبدیل خواهد شد. این خبر که توسط سایت دیلی بیست منتشر شد، در فضای روابط دو طرفه تأثیر قابل ملاحظه ای گذاشت.

ژیل پاری، ستون نویس روزنامۀ فرانسوی لوموند در تحلیل جالبی با این عنوان که:" چرا کلمه آپارتاید در اسراییل استفاده نمی‌شود؟" به ابعاد و زوایای حساسیت رژیم صهیونیستی نسبت به این واژه پرداخته است. این تحلیلگر فرانسوی می نویسد:
منازعۀ فلسطین- اسراییل، جنگهای لفظی خود را نیز داشته و دارد. ماجرای کاربرد کلمۀ آپارتاید و عصبانیت مقامات اسراییل آنقدر بالا گرفته که حتی روابط اسراییل- آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار داده است، حال آنکه واقعیت شکل دیگری دارد. ماجرا از اینجا شروع شد که جان کری برای اثبات سخنان خود به اظهارات دیوید بن گورین در سال 1949 استناد کرد که گفته بود: اگر ناچار شود بین دو گزینه" همه زمینها بدون دولت یهودی" و "یک دولت یهودی بدون زمین" یکی را انتخاب کند، او قطعا گزینه دوم را انتخاب خواهد کرد. بن گورین در آن مقطع بر این واقعیت تأکید کرده بود که تصاحب همه اراضی، یهودیان را به اقلیت خواهد برد. این مسئله البته پیشتر از سوی ایهود اولمرت، بازوی راست آریل شارون نیز مطرح شده بود؛ آنهم دقیقاً چند هفتۀ قبل از آغاز عقب نشینی از نوار غزه.
هرچند این مسئله یعنی اشغال اراضی 1967 برای بخش قابل توجهی از اسراییلی ها پذیرفته شده نیست؛ اما با این حال بسیاری در اسراییل نسبت به واژۀ آپارتاید حساسیت دارند. چرا که نگرانی های اسراییل از تحریم های بین المللی و تقویت کمپین "بایکوت اسراییل"(از سوی حامیان فلسطین) را بسیار افزایش می دهد.

5252

کد N256856

وبگردی