آفتاب
به عنوان اولین کشور شرق آسیا؛

برونئی قوانین شریعت را به اجرا می گذارد

برونئی قوانین شریعت را به اجرا می گذارد

پادشاه برونئی با وجود برخی مخالفت های داخلی و خارجی از اجرای قوانین شریعت در این کشور از روز نخست ماه می خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، با تصمیم "حسن البلکیا" پادشاه برونئی، این کشور به نخستین کشور در آسیای شرقی تبدیل شد که در آن قوانین شریعت اسلامی به اجرا در می آید. وی امروز چهارشنبه طی یک سخنرانی با اعلام این مطلب از اجرایی شدن قوانین شریعت از روز پنج شنبه اول ماه می خبر داد.

بر این اساس اجرای قوانین شریعت به معنی اجرایی شدن قوانین اسلام و رسیدگی به پرونده های قضایی در دادگاه های اسلامی حتی برای غیرمسلمانان است. از جمله موارد فاز نخست این قانون که از فردا به اجرا درخواهد آمد برخورد با روابط خارج از چارچوب ازدواج، تبلیغ ادیان دیگر و مخالفت با انجام فرایض دینی است.

فاز دوم نیز که قرار است پس از یک سال به اجرا در آید شامل برخورد با سارقین و مصرف کنندگان مشروبات الکلی از طریق اجرای احکام شلاق و قطع عضو است. این در حالی است که اجرای قوانین شریعت در برونئی با انتقاد برخی گروه های داخلی و خارجی مواجه شده است.

منتقدان می گویند اجرای این قوانین موجب پایمال شدن حقوق شهروندان غیر مسلمان برونئی می شود. حدود 20 درصد جمعیت این کشور آسیای شرقی را پیروان مذاهب مسیحی، بودایی و ادیان بومی تشکیل می دهند. در حالی که 65 درصد مردم برونئی اتباع مالزیایی هستند، بزرگترین اقلیت شامل حدود 10 درصد کل جمعیت این کشور را اتباع چینی تشکیل می دهند.

کد N256450

وبگردی