آفتاب

دیدار سفیر ایران در روسیه با رئیس‌جمهور تاتارستان

دیدار سفیر ایران در روسیه با رئیس‌جمهور تاتارستان

مهدی سنایی، سفیر ایران در فدراسیون سوریه طی سفر یک روزه به جمهوری تاتارستان، با رستم مینیخانوف، رئیس جمهور و دیگر مقامات آن جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دراین دیدار دو طرف با مرور روابط متقابل در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و علمی بر ضرورت توسعه و گسترش هرچه بیشترهمکاری‌ها، تاکید کردند.

رئیس جمهور تاتارستان با اشاره به روابط دیرینه آن جمهوری با ایران گفت: ما همواره در کنار ایران بوده و خواهان گسترش روابط با ایران هستیم. من چند بار به ایران سفر کرده ام و همچنان علاقمند به سفر مجدد به ایران برای ارتقاء سطح روابط موجود هستم. همکاری‌های ما در عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، صنعتی و تجاری رو به گسترش است. امروز شمار کثیری از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های این جمهوری مشغول به تحصیل هستند. ایران در جشنواره‌های متعدد فرهنگی این جمهوری مشارکت می کند، اما با وجود همکاری‌های خوب علمی و فرهنگی متاسفانه روابط اقتصادی و صنعتی موجود رضایت بخش نیست. ما توافقات و همکاری‌های خوبی در زمینه هواپیما و هلیکوپتر سازی، خودروهای سنگین و دیگر ماشین آلات داشتیم که دریکی دو سال گذشته به خاطر تحریم‌ها نه تنها رشد نکرده، بلکه عملا متوقف شده اند.

وی اضافه کرد: باید این توافقات و همکاری‌ها احیا شوند. ما درصدد رفع این مشکل هستیم و از سرمایه گزاران و تجار ایرانی برای فعالیت در تاتارستان دعوت می کنیم. باید روابط تاتارستان با ایران در همه زمینه‌ها توسعه یابد.

رئیس جمهور تاتارستان گفت: با توجه به آشنایی مقامات و مردم تاتارستان با سفیر ایران و فعالیت‌های وی در جهت توسعه روابط ایران و روسیه، امیدواریم شاهد فصل نوینی در روابط این جمهوری با ایران باشیم.

سفیر ایران در مسکو نیز با اشاره به پیشرفت‌های تاتارستان در حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی و صنعتی، گفت: روابط ایران و روسیه سابقه دیرینه ای دارد و خوشبختانه با شروع به کار مجدد پوتین در مقام ریاست جمهوری و روی آمدن دولت روحانی در ایران، شاهد جهش در روابط دو کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: توافقات مهمی در دیدار روسای جمهور در بیشکک انجام شد که در مرحله اجرایی شدن قرار دارند و امیدواریم تاتارستان بتواند نقش و سهم قابل توجه ای در زمینه داشته باشد.

سنایی در ادامه گفت: ریشه‌های عمیق فرهنگی و اشتراکات تمدنی ایران و تاتارستان انگیزه‌های همکاری را دوچندان کرده است که باید از این ظرفیت عظیم برای توسعه همکاری‌ها در دیگر عرصه‌ها استفاده کرد. تاتارستان ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه همکاری استانی با ایران دارد و لذا باید تلاش شود این توانمندی و ظرفیت به تجار و سرمایه گذاران ایرانی معرفی شود و متقابلا از ظرفیت عظیم ایران برای توسعه اقتصادی این جمهوری بهره برداری کرد.

در جریان این سفر سنایی با وزیر صنایع، رئیس اتاق بازرگانی ، رئیس دانشگاه فدرال قازان و مسوولین انستیتوی شرق شناسی آن جمهوری دیدار و گفت وگو کرد.

وی در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه فدرال قازان، ضمن ایراد سخنرانی به پرسش های اساتید و دانشجویان آن دانشگاه پاسخ گفت و طی دیداری مفصل با دانشجویان و ایرانیان مقیم قازان پای صحبت‌های آنها نشست.

در حاشیه این سفر، سنایی از برخی کارخانجات و دیگر توانمندی‌های صنعتی جمهوری تاتارستان نیز بازدید کرد.

انتهای پیام

کد N256253

وبگردی