آفتاب
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور:

نماز محور تقسیم‌بندی اوقات در سبک زندگی دینی است

نماز محور تقسیم‌بندی اوقات در سبک زندگی دینی است

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: نماز گذر زمان را برای انسان قطعه بندی می کند و محور تقسیم بندی اوقات در سبک زندگی دینی است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: نماز گذر زمان را برای انسان قطعه بندی می کند و محور تقسیم بندی اوقات در سبک زندگی دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در همایش سراسری نماز با موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، با بیان این‌که «احداث مسجد یکی از ساختارهای مهم برای اقامه نماز در جامعه است» اظهار کرد: نماز نقش مهمی در جلوگیری و درمان آسیب های اجتماعی دارد.

وی با بیان این‌که «نماز معجونی است که فلاسفه، متکلمان و اندیشمندان هنوز نتوانسته اند تمام ابعاد آن را بررسی کنند» افزود: از هر منظری که به زوایای نماز بنگریم در بزرگی از رحمت آن بر روی ما گشوده می شود که می‌ توانیم به بررسی آن در جنبه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بپردازیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان این‌که «نماز آثار و پیامدهای آشکار و نهفته بسیاری دارد» تصریح کرد: نماز آنچنان آثار ارزشمندی دارد که حتی ظرفیت آن را دارد که رشته ای با عنوان نمازشناسی در دانشگاه ها ایجاد شود.

کلباسی با بیان این‌که «براساس آیات قرآن نماز نهیب می زند و افراد را از گناه و فحشا نهی می کند» ادامه داد: برانگیختن ندای درون برای دوری از گناه یکی از ثمرات نماز است که تاثیر بسیاری بر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی با اشاره به این‌که «اخلاص مهمترین عنصر نماز است» تاکید کرد: تفاوت فکر با عمل یکی از آسیب‌های زندگی امروزی است که با تقویت اخلاص نماز می‌توانیم به رفع آن در زندگی بپردازیم و دو رنگی، ریاکاری و فرصت طلبی را از زندگی خود دور سازیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان این‌که «شرط پذیرش نماز اقامه همراه با اخلاص است» یادآور شد: اقامه نماز باید تنها برای خدا باشد و این عنصری است که ما در زندگی نیز واقعا به آن نیاز داریم.

کلباسی ادامه داد: نماز اولین و آخرین دعوت انبیاء الهی است، در قرآن کریم نماز به همراه بیش از 50 موضوع زندگی ما آورده شده است، البته منظور نمازی است که با حضور دل و با اخلاص اقامه شود.

وی افزود: یکی از آسیب های جامعه ما قانون گریزی است، این آسیب اجتماعی با اقامه نماز از بین می رود زیرا نماز از ابتدا تا انتها سراسر قانون است، فرزندان ما از دوران بلوغ با اقامه نماز براساس تربیت قانونگرا رشد می‌کنند.

کلباسی با بیان این‌که «نظم گریزی یکی از جلوه های قانون گریزی است» ادامه داد: نظم به زیبایی در نماز به ویژه در نماز جماعت دیده می شود و ما فرصتی جامع تر، زیباتر و کامل تر از نماز برای آموزش نظم و تبعیت از قانون نداریم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور اتلاف وقت را یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی زندگی امروز عنوان کرد و افزود: نماز گذر زمان را برای انسان قطعه بندی می کند و محور تقسیم بندی اوقات در سبک زندگی دینی است.

وی عجله را از دیگر آسیب‌های زندگی امروزی دانست و گفت: طمأنینه یکی از آموزه‌های ماندگار نماز است که آرامش را به انسان تزریق می‌کند، گریز در کارهای جمعی یکی دیگر از آسیب های اجتماعی در جامعه است، نماز جماعت درمانی برای نبود روحیه جمعی، همکاری و کنار هم بودن در عصر ارتباطات است که بدان تاکید بسیاری شده است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان این‌که «سرمایه گذاری در نماز  نوعی مصرف نیست بلکه یک سرمایه گذاری اساسی است» یادآور شد: برای اصلاح جامعه باید ابتدا از اقامه صحیح نماز شروع کنیم و مدیران، مبلغان و مسئولان برای این امر نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

انتهای پیام

کد N256219

وبگردی