آفتاب

دومین دوره شیعه شناسی درایتالیا با استقبال گرم دانشجویان برگزارشد

دومین دوره شیعه شناسی درایتالیا با استقبال گرم دانشجویان برگزارشد

رم - ایرنا - دومین دوره شیعه شناسی در دانشگاه کالیاری در غرب ایتالیا با استقبال خوب دانشجویان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، دوره شیعه شناسی در مقاطع فوق لیسانس و دکتری دانشگاه کالیاری در استان ساردنیا در غرب ایتالیا به مدت یک ماه با تدریس حجت الاسلام دکتر عباسعلی شاملی برگزارشد.

دکتر شاملی پس از پایان این دوره، روز گذشته به همراه آنتونلّو کابراس، ریموندو اسکیاون، نیکلا ملیس از مؤسسه خاورشناسی و الکساندرو آرامو در میزگرد بزرگ علمی این دانشگاه برای تبیین اندیشه مردم سالاری دینی در نظریه سیاسی اسلام که در برهه ریاست جمهوری جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در ایران اجرایی شده است، شرکت کرد. چهار مؤسسه علمی و رسمی این شهر برگزار کننده و حمایت کننده این میزگرد در دانشگاه کالیاری بودند.

دکتر شاملی در جمع دانشجویان حقوق، ادبیات و فرهنگ ملل و علوم سیاسی این دانشگاه به عرضه تاریخ شکل گیری اسلام شیعی امامی و تبیین نظریه ولایت فقیه در نظام اندیشه سیاسی اسلامی پرداخت.

نخستین دوره آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کالیاری به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در سال 1392 راه اندازی شد و خانم دکتر ˈبیانکا ماریا فیلیپینیˈ به عنوان استاد اعزامی از سوی رایزنی فرهنگی ایران به مدت یکماه اولین دوره آموزش زبان فارسی را در این دانشگاه برگزار کرد

قربانعلی پورمرجان رایزن جمهوری اسلامی ایراندر ایتالیا گفت: این تلاش گامی برای عرضه فرهنگ ملی و شیعی ایران زمین به کشورها و مجامع علمی دنیا و بالاخص در ایتالیا بر اساس توافقات به عمل آمده با دانشگاه مذکور است، این دوره از آموزش زبان فارسی به عنوان پایه و مقدمه پژوهش های دینی و اسلامی هر سال با تامین استاد از سوی رایزنی فرهنگی تکرار می شود.

در همین راستا و برپایه توافقات به عمل آمده و موافقت حضرت آیت الله اعرافی ریاست محترم دانشگاه بین المللی المصطفی ، دو سال است که حجت الاسلام و المسلمین دکتر شاملی برای ارائه سمینار، میزگرد و درس شیعه شناسی به دانشکده علوم انسانی این دانشگاه اعزام می شود. این میزگردها و سمینارها با همراهی و همکاری پرفسور نیکلا ملیس استاد ادبیات این دانشگاه و آقای حمزه جمول از فرهیختگان این شهر و رئیس مؤسسه مطالعات خاورمیانه و شخصیت های علمی این دانشگاه در جمعی صمیمی و فراگیر برگزار می شود.

در پی تبادلات علمی بین دو کشور، امسال سه نفر از استادان این دانشگاه به عنوان پژوهشگر میهمان ، درهفته آخر ماه سپتامبر آینده ضمن شرکت در میزگردی در جمع اندیشه وران ایرانی ، از جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت های علمی کشور به ویژه ظرفیت های حوزه علمیه قم برای ادامه و گسترش همکاری های علمی بازدید خواهند داشت.

گفتنی است دانشگاه کالیاری در جزیره ساردنیا در غرب ایتالیا قرار گرفته است. این دانشگاه در سال 1606 میلادی تأسیس شده و اکنون دارای 11 دانشکده است و به صورت دولتی اداره می شود. برپایه بیانیه ماه می 1998 دانشگاه سوربن از شاخص های مهم علمی ایتالیا این است که این کشور یکی از چهار کشور اروپایی است که در فرایند تأسیس و توسعه آموزش عالی در گستره اروپا همکاری جدی داشته است. دانشگاه کالیاری دارای 1200 استاد در دانشکده های گوناگون و 1300 کارگزار اداری است. این دانشگاه دارای 36 هزار دانشجو در سطوح گوناگون و ساختمان اصلی آن واقع در 73 هکتار زمین است.

اروپام ** 2171/1547
کد N256196

وبگردی