آفتاب
سردبیر هفته نامه آگوس تاکید کرد:

حمایت روشنفکران ترکیه از حقوق ارامنه و اقلیت ها

حمایت روشنفکران ترکیه از حقوق ارامنه و اقلیت ها

سردبیر هفته نامه آگوس تاکید کرد که آگوس یکی از نشریات معتبر و معروف بوده که توانسته حمایت روشنفکران جامعه ترک را نسبت به حقوق ارامنه، اقلیت ها و مسئله حقوق بشر را جلب کند.

"باکرات استوکیان" سردبیر هفته نامه "آگوس" چاپ استانبول-ترکیه امروز چهارشنبه در دفتر تحریریه دو هفته نامه "هویس" و در جمع انجمن های ارمنی تهران در ایران به سوالات اصحاب رسانه درباره تحولات ترکیه و مسائل مربوط به جامعه ارمنی و دیگر اقلیت های این کشور پاسخ داد.

هفته نامه  "آگوس" نشریه ای ترکی-ارمنی بوده و یکی از معروفترین نشریات ترکیه است که در 19 ژانویه 2007 سردبیر فقید آن "هراند دینک" به دست افراط گرایان ترکیه ترور شد.

از سوی دیگر دادگاه قاتلان دینک به یکی از جنجالی ترین دادگاههای تاریخ ترکیه تبدیل شد و تا به امروز نیز علی رغم صدور حکم برای قاتل و برخی از دستیارانش انگشت اتهام اکثر فعالان سیاسی اجتماعی ترکیه در این مسئله به سوی دولت آن کشور نشانه رفته است.

باکرات استوکیان در کنفرانس خبری خود که به مناسبت کشتار ارامنه در 24 آوریل 1915 برگزار شد، گفت: ارامنه ترکیه متفاوت از ارامنه کشورهای دیگر هستند و ساکنان آن همواره در آنجا سکنی گزیده و مهاجر نیستند.

باکرات استوکیان گفت: نشریه آگوس را به نام هراند دینک می شناسند که سردبیر فقید آن به خاطر انتشار مطالبی درباره ارامنه توسط یک جوان افراطی پیش ترور شد و محاکمه وی عادلانه نبود.

وی افزود: پس از ترور دینک انبوهی از مردم ترکیه به خیابانهای ترکیه آمده و برای بزرگداشت هراند دینک شعارهایی همچون "ما همه "هراند دینک ارمنی هستیم" را سر دادند.

سردبیر هفته نامه آگوس در ادامه به توضیح درباره این نشریه پرداخت و گفت: این نشریه به زبان ترکی است و چهار صفحه آن به زبان ارمنی است.

باکرات استوکیان تاکید کرد: از زمان امپراطوری عثمانی تاکنون مجلات زیادی در استانبول چاپ شدند و آگوس یکی از نشریات معتبر و معروف بوده که توانسته حمایت روشنفکران جامعه ترک را نسبت به حقوق ارامنه، اقلیت ها و مسئله حقوق بشر جلب کند.

سردبیر هفته نامه آگوس گفت: آگوس خود مشخصا اخبار را برخلاف اکثر نشریات ترکیه تهیه کرده و در بسیاری از موارد اخباری را تولید می کند که منابع ترک از آن به عنوان منبع اصلی استفاده کرده و همین موضوع باعث شده تا جامعه ترکیه نسبت به ارمنی ها و نشریات آن نگاه ویژه داشته باشند.

وی با اشاره به مخاطبان بسیار هفته نامه آگوس تاکید کرد که به غیر از کاربران اینترنت در بعضی از مواقع شمار بازدیدکنندگان به 50 هزار نفر می رسد و در صفحات نشریه به مباحث مختلف جامعه ارامنه، کشورهای مختلف و تحولات جاری در ترکیه پرداخته می شود.

سردبیر هفته نامه آگوس گفت: برای اولین بار پس از ترور هراند دینک مردم ضمن حمایت از وی به دولت نشان دادند که نگرشی متفاوت را نسبت به ارامنه داشته و در 20 سال اخیر نیز می توان نوعی تغییر را در ادبیات نشریات درباره نسل کشی ارامنه مشاهده کرد که همین موضوع حکایت از حمایت ترک ها از ارامنه است.

باکرات استوکیان افزود: روشنفکران معتقدند که بدون نگاه باز نسبت به مسئله نسل کشی نمی توان افق روشنی را مقابل ترک ها باز کرد زیرا هر مسئله ای در رابطه با حقوق بشر مربوط به حادثه آوریل 1915 است.

کد N255991

وبگردی