آفتاب

سازمان ملل مأموریت هیات صحرای غربی را تمدید کرد

سازمان ملل مأموریت هیات صحرای غربی را تمدید کرد

شورای امنیت مأموریت یک هیات حافظ صلح در ناحیه صحرای غربی در شمال آفریقا را یک سال دیگر تهدید کرد اما علی‌رغم ترغیب طرفین به احترام به حقوق بشر، سخنی از نظارت در این راستا نگفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز همانند دیگر گروه‌های حقوق بشری خواستار نظارت هیات حافظ صلح سازمانش بر موارد نقض حقوق بشر در این ناحیه شده است که پیشتر مستعمره فرانسه بود. این در حالی است که مراکش از این ایده حمایت نمی‌کند.

مراکش در 1975 کنترل بخش زیادی از این ناحیه را در اختیار گرفت که باعث شد جبهه آزادی‌بخش پولیساریو یک جنگ چریکی راه انداخته و تا 1991 که سازمان ملل آتش‌بس قرار کرد، آن را ادامه دهد.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه خود در این خصوص بر لزوم بهبود شرایط حقوق بشر در صحرای غربی تاکید کرده و طرفین را به همکاری با جامعه جهانی برای توسعه و اتخاذ اقدامات مستقل و معتبر در راستای رعایت حقوق بشر ترغیب کرد.

بان کی مون اخیرا نیز خواستار نظارت دائمی بر شرایط حقوق بشری صحرای غربی شده و علیه استخراج غیر منصفانه منابع طبیعی این ناحیه هشدار داد.

این در حالی است که دیدبان حقوق بشر فرانسه را به کمک به مراکش در بیرون آمدن از زیر فشار جامعه جهانی برای ادامه نظارت به حقوق بشر در این ناحیه متهم کرد.

حتی آمریکا نیز پس از مشاهده خشم مراکش از درخواستش در 2013 برای اجرای نظارت لازم، در سال جاری میلادی درخواستش را مطرح نکرد.

هر چند پس از آتش بس 1991 قرار بود یک همه پرسی در این ناحیه برگزار شود، اما این وعده عملی نشد.

انتهای پیام

کد N255040

وبگردی