آفتاب
زائری:

ایمان مومنان آخرالزمان ارزشمندتر است از مومنان زمان پیامبر(ص)

ایمان مومنان آخرالزمان ارزشمندتر است از مومنان زمان پیامبر(ص)

مدیرعامل مجموعه سرچشمه گفت: در مورد ذات اقدس احدیت و کیفیت آن که، خدا چگونه است وارد صحبت و بحث نشوید زیرا که ابعاد بحث در ذهن انسان نمی‌گنجد و ذهن انسان کشش و درک آن را ندارد.

مدیرعامل مجموعه سرچشمه گفت: در مورد ذات اقدس احدیت و کیفیت آن که، خدا چگونه است وارد صحبت و بحث نشوید زیرا که ابعاد بحث در ذهن انسان نمی‌گنجد و ذهن انسان کشش و درک آن را ندارد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری در جلسه درس‌هایی از اصول کافی در باب توحید از کتاب شریف اصول کافی گفت: در باب توحید به ما توصیه شده که شما هر کار انجام دهید به آن حقیقت و کنه ذات اقدس ربوبی نمی‌رسید. مانند جنینی که در شکم مادر هیچ درکی از عالم بیرون ندارد. ما هم در این دنیا هیچ درکی از دنیای خارج جهان نداریم، بعد از مرگ است که می‌توانیم عالم برزخ را کشف کنیم و متوجه می‌شویم که زندگی حقیقی آنجا است و بعد از مرگ در واقع ما تازه به دنیا آمده‌ایم. اما گفته شده که انسان خیلی نمی‌تواند آن را درک کند. در مورد ذات اقدس احدیت و کیفیت آن که، خدا چگونه است وارد صحبت و بحث نشوید زیرا که ابعاد بحث در ذهن انسان نمی‌گنجد و ذهن کشش درک آن را ندارد.

این نویسنده و پژوهش‌گر حوزه دین ادامه داد: نقل است از علامه طباطبایی در خصوص اینکه همه مخلوقات تسبیح خداوند را می‌گویند به چه معنایی است و علامه پاسخ می‌دهند؛ خداوند می‌فرماید شما نمی‌فهمید فلذا فقط بعضی چیزها در جهان است که ما آن را درک می‌کنیم. فقط همین قدر می‌دانیم که هر آنچه در جهان است وجهی از خداوند است و بیشتر از این در حد ما نیست. ما آنقدر که نیاز است بدانیم برای بندگی، عبودیت و تمام شدن حجت بر ما در آفریدگان خدا موجود است.

زائری بیان کرد: در کتاب اصول کافی نقلی بیان شده در خصوص مومنین آخر زمان و مومنان بعد از پیامبران. در این نقل آمده" مومنین آخر زمان و مومنان بعد از پیامبران ایمانشان بسیار ارزشمند‌تر است از مومنان زمان پیامبر، زیرا که مومنان زمان پیامبران معجزات را دیده و ایمان آورده‌اند ولی آنها بر اساس استدلال عقلی ایمان آورده‌اند. خداوند از انسان سوال خواهد کرد که " ای انسان چگونه به حقیقت رسیدی و چگونه ایمان آوردی ؟" رسیدن به این یقین نیاز به دانستن هیچ یک از علوم مادی و دنیوی ندارد و بستگی به درک و فهم هر انسان دارد. اگرچه قطعا مقام علم جایگاه بالا و والاتری نزد خداوند دارد. اما در بحث ایمان و معرفت ممکن است فردی بدون داشتن علم هم بتواند به این مقام دست پیدا کند. پیامبر می‌فرمایند:" در روز قیامت هیچ کس نمی‌تواند بگوید من روستایی بودم، پیرمرد و یا پیرزن بودم از من چیزی نخواه. همه نزد خدا در این مورد یکسان هستند. خداوند می‌فرمایند: " شما هم می‌توانستید با وجود نشانه‌ها به این درک برسید حتی با دیدن افتادن برگ یک درخت."

مدیرعامل مجموعه سرچشمه در مورد عظمت وجودی خداوند گفت: از امام سجاد(ع) روایت است:" اگر تمام اهل آسمان و زمین با هم جمع شوند نمی‌توانند عظمت خداوند را توصیف کنند." این مطالب با محاسبات دنیوی ما قابل درک و فهم نیست. انسانها در زمان انجام گناه و یا خطا در ذهن و فکر خود شروع به تجزیه و تحلیل کرده و عمل خود را توجیه می‌کنند. هزاران استدلال برای خود فراهم می‌کنند تا گناه انجام شده خود را بی ارزش و خارج از توان دنیایی خود تلقی کنند. آن چیز که در این جا بسیار با اهمیت است این است که شخصی بی ادعا گناهی را مرتکب می‌شود و ادعایی هم در باب دین داری ندارد. اما برخی افراد وجود دارند که خود را مومن و با خدا و حتی از خانواده امامان و ائمه (س) می‌دانند ولی دچار گناه می‌شوند، آن هم به نام دین و سعی در توجیه کردن عمل خود هم دارند. کار اینان نزد خدا بدتر و نابخشودنی‌تر است.

وی ادامه داد: حقیقت الهی فقط با وجود امام و پیشوای الهی ممکن می‌شود. بدون وجود امام معصوم(ع) نمی‌توان ذات اقدس الهی را درک کرد. یکی از راه‌های خداشناسی خودشناسی است، اما این کار آسانی نیست. هیچ کس در دنیا نیست که قدرت شناخت خودش را داشته باشد. انسان به جهت فطری می‌داند خدایی و امامی برای هدایت و راهنمایی او وجود دارد.

زائری در پایان گفت: حجت خداوند زمانی بر انسان تمام می‌شود که انسان هدایت‌گر خود را درک کرده و او را شناخته باشد. گفته می‌شود اگر روی زمین تنها ۲ نفر زنده باقی مانده باشند قطعا یکی از آن دو امام است. زمین هیچ گاه تهی از حجت نخواهد ماند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: " انسان مومن نخواهد بود، مگر اینکه خدا و پیغمبر و امام عصر خود را بشناسد و تسلیم امام خود باشد."

انتهای پیام

کد N255019

وبگردی