آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: فتح و حماس برای برون رفت از انزوای فعلی به سمت توافق رفته‌اند

هانی‌زاده: فتح و حماس برای برون رفت از انزوای فعلی به سمت توافق رفته‌اند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هرچند توافق میان فتح و حماس مرحله‌ای، تاکتیکی و درجهت برون رفت از انزوای فعلی آنها است ولی تلفیق دیدگاههای آنها می تواند نتایج مطلوب‌تری را برای‌شان به همراه داشه باشد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با توافقنامه فتح و حماس خاطرنشان کرد: این توافقنامه حاصل فرآیند برخی تحولات داخلی و محیط پیرامونی فلسطین اشغالی است.

وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته حوادث زیادی در منطقه رخ داد که تاثیراتی روی وضعیت داخلی فلسطین چه در حوزه تشکیلات خودگردان و چه در حوزه‌ جنبش‌های جهادی مانند جهاد اسلامی و حماس داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به فشارهای جامعه بین‌الملل بر دولت حماس گفت: از سال 2006 که حماس از طریق شرکت در انتخابات پارلمانی وارد عرصه سیاست شد و دولت خود را تشکیل داد فشارهای بین‌المللی علیه این دولت شکل گرفت و به دنبال آن رژیم صهیونیستی هم که از ورود آنها به عرصه‌ سیاست نگران شده بود 22 نفر از اعضای فراکسیون حماس در پارلمان فلسطین را دستیگر کرد تا آنها را فلج کند. از سوی دیگر از همان سال 2006 تاکنون درگیری‌هایی بین فتح و حماس هم وجود داشته که موجب تشکیل دو دولت یکی در غزه و دیگری در کرانه غربی شد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: از جمله مسائلی که فتح و حماس را با چالش جدی مواجه کرد حوادث مصر و سوریه بود زیرا از یک سو رهبران حماس تصور می‌کردند با پیروزی اخوان‌المسلمین تکیه‌گاه محکم در جهان عرب، برای‌شان به وجود آمده است و براین باور بودند که پیروزی اخوان مصر در سوریه هم تکرار خواهد شد و در نتیجه آن جبهه قدرتمندی به نفع حماس شکل خواهد گرفت ولی پیش‌بینی‌های آنها درست از آب درنیامد و اختلافات در سوریه طولانی شد، اسد همچنان در راس قدرت باقی ماند و موضع‌گیری‌های حماس علیه دولت سوریه هم باعث شد آن‌ها جایگاهشان در میان ملت این کشور را از دست بدهند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تلاش برای امضای توافق‌نامه میان فتح و حماس را به دلیل انزوای سیاسی دو طرف خواند و خاطرنشان کرد: سرخوردگی حماس از سرنگونی اخوان‌المسلمین در کنار شکست برنامه‌های تشکیلات خودگردان که در طول سال‌های اخیر نتوانسته بود از رهگذر مذاکره امتیازی برای ملت فلسطین به دست آورد هر دو دولت را چنان با انزوای سیاسی شدیدی مواجه کرده بود که به شدت احساس می کردند باید به توافق دست یابند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به تفاوت دیدگاه‌های فتح و حماس خاطر نشان کرد: هرچند شاکله حماس به صورت سازمانی مبارزاتی طراحی شده و ساختار تشکیلات خودگردان، دولتی است و به واسطه آن باید با داده‌های جهانی و سیاست‌های بین‌المللی تعامل داشته باشد اما تلفیق این دیدگاه می‌تواند مولفه مقاومتی و شاکله مذاکره و تعامل با غرب را توامان داشته باشد.

هانی‌زاده با بیان اینکه اگر هریک از حماس یا فتح در جهت استحاله طرف مقابل گام بردارد توافق آنها به چالش کشیده خواهد شد، گفت: در صورتی که تشکیلات خودگردان سعی کند حماس را در درون خود استحاله کرده و آنها را وارد بازیهای سیاسی بکند آینده توافق آنها با مشکلاتی روبرو خواهد شد. از یک سو رهبران حماس یا حداقل برخی از آنها تمایل ندارند پشت سر تشکیلات خودگردان حرکت کرده وهمه اقدامات این تشکیلات را تایید کنند و از سوی دیگر اگر آنها هم تلاشی در جهت استحاله تشکیلات خودگردان داشته باشند قطعا با مقاومتی از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب مواجه خواهند شد و این مشکلات در آینده توافق آنها بروز خواهد کرد. به همین دلیل باید در انتظار حرکت‌های بعدی تشکیلات خودگردان باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت توافق به گونه ای است که به نظر می رسد توپ در زمین تشکیلات خودگردان قرار دارد بنابراین آنها باید قدم بعدی را بر اساس الگوهای حماس بردارند و اگر بخواهند به روند سازش بدون گرفتن امتیاز در مقابل رژیم صهیونیستی ادامه بدهند با واکنش حماس مواجه خواهند شد.

هانی زاده با اشاره به سابقه امضای تفاهمنامه‌ها میان فتح و حماس گفت: در سالهای 2011 و 2012 دو موافقتنامه در دوحه و قاهره میان فتح و حماس امضاء شد ولی تا امروز هیچ یک از بندهای این توافقنامه‌ها عملیاتی نشده است. در همین راستا و با توجه به اینکه برای تشکیل دولت وحدت ملی، 6 هفته‌ فرصت تعیین شده و برای تشکیل پارلمان نیز مهلتی 6 ماهه تعریف شده است اگر تشکیلات خودگردان و حماس بخواهند از رهگذر همگرایی و موافق دولت وحدت‌ ملی تشکیل بدهند باید صف بندی‌ها و جبهه بندی‌های داخلی فلسطین را ترمیم کرده و جبهه‌ای مقابل رژیم صهیونیستی ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: به نظر می‌سد اختلافات سیاسی میان فتح و حماس به گونه‌ای است که در طول ماههای آینده در مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت و به محض این که رژیم صهیونیستی و جامعه جهانی به محمود عباس کوچکترین امتیازی بدهد شاهد فاصله گرفتن عباس از حماس و آغاز اختلافات آنها خواهیم بود.

هانی زاده در پایان با اشاره به حمایت رهبران اسد از اخوان و فاصله گرفتن آنها از دولت سوریه گفت: موضع گیری های رهبران حماس به ویژه در رابطه با سوریه به شدت ملت ایران را دلگیر کرده است زیرا سوریه بیش از 60 سال تکیه گاهی محکم برای ملت فلسطین محسوب می‌شود به همین دلیل رهبران حماس برای بهبود راوابط با ایران باید از ملت ما به دلیل تغییر مواضع اخیرشان دلجویی و عذرخواهی کنند.

انتهای پیام

کد N254873

وبگردی