آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

زنگنه: صدور حکم اعدام سران اخوان مصر عجولانه بود

زنگنه: صدور حکم اعدام سران اخوان مصر عجولانه بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برای تغییر اوضاع در مصر لازم است کشورهای تاثیرگذاری مانند عربستان و آمریکا وارد عمل شوند.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با اقدام دادگاهی در مصر مبنی بر صدور حکم اعدام گروهی برای 682 نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین در مصر، خاطرنشان کرد: چنین اقداماتی اغلب برای ایجاد نوعی ترس و نگرانی در میان مخالفان دولت موقت مصر صورت می‌گیرد تا به این وسیله مخالفان در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور حضوری کم‌رنگ داشته باشند.

وی ادامه داد: صدور حکم اعدام دسته‌جمعی برای تعداد زیادی از سران اخوان به این امید صورت می‌گیرد که در انتخابات شاهد تجمع و اعتراضی از سوی مخالفان نباشند زیرا رسیدگی به پرونده‌های 682 نفر نیازمند حضور صدها قاضی متخصص و بررسی نظرات شهود و ادعاهای دستگاه‌های امنیتی، حقوقی و سایر سازمان‌ها دارد. در نتیجه اینگونه صدور احکام کاملا عجولانه بوده و بعید است بتواند تاثیر زیادی در صحنه مبارزات سیاسی مصر به جا بگذارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به محکومیت صدور احکام اعدام‌ دسته‌جمعی برای سران اخوان از سوی دبیرکل سازمان ملل، گفت: این محکومیت‌ها تنها می‌تواند فضای سیاسی حاکم بر جامعه مصر را تا حدی تعدیل کند ولی عامل بازدارنده‌ای در مقابل چنین دادگاه‌هایی به حساب نمی‌آید.

زنگنه خاطرنشان کرد: در صورتی که کشورهای تاثیرگذاری مانند آمریکا، برخی از کشورهای عرب و اروپایی‌ها که بر روی دولت موقت فعلی مصر نفوذ دارند وارد صحنه شوند و یا اینکه احیانا دادگاه‌های بین‌المللی مانند لاهه و حقوق بشر بتواند به شکایت‌های این افراد یا خانواده‌هایشان رسیدگی کند شاهد تغییری در روند اجرای دادگاه‌ها و یا صدور احکام سنگین در مصر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه افکار عمومی در مصر به صورت دوقطبی درآمده‌اند، افزود: یک قطب جامعه کاملا احکام دادگاه‌های این کشور و صدور احکام اعدام دسته‌جمعی برای سران اخوان را قبول دارد ولی بخش دیگر جامعه به شدت مخالف برگزاری چنین دادگاه‌هایی بوده و آرای صادره آنها را قبول ندارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد:‌ در فضای جناحی و قطب‌بندی شده مصر امکان دستیابی به برآوردی از افکار عمومی این کشور وجود ندارد و نمی‌توان به درستی گفت که آنها در قبال دستگیری‌ها و برگزاری دادگاه‌های حامیان و سران اخوان‌المسلمین مصر چه نظری دارند.

زنگنه در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با کم‌رنگ بودن بازتاب محاکمه گسترده سران اخوان‌المسلمین مصر در رسانه‌های جهان، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد وقایع سیاسی بزرگی مانند آنچه در اوکراین رخ می‌دهد، درگیری‌های سودان جنوبی و حتی جریان مصالحه فلسطینی‌ها همگی بیشتر از اتفاقات مصر افکار عمومی را به خود جذب می‌کند چرا که تحولات داخلی مصر چند سالی است که به طول انجامیده و همین امر باعث شده تا حدود زیادی افکار عمومی جهان نسبت به وقایع داخلی این کشور بی‌تفاوت شوند.

انتهای پیام

کد N254752

وبگردی