آفتاب

کری:حکم‌های صادره علیه اخوان المسلمین "ظالمانه" است/مخالفت کنگره با ارائه کمک‌ به مصر

کری:حکم‌های صادره علیه اخوان المسلمین "ظالمانه" است/مخالفت کنگره با ارائه کمک‌ به مصر

وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از حکم‌های صادره علیه صدها تن از حامیان اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرد که واشنگتن تمایل دارد تجربه دولت انتقالی در مصر با موفقیت همراه باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر عنوان داشت: همه ما می‌دانیم حکم‌هایی که از سوی دستگاه قضایی مصر علیه اعضای اخوان المسلمین صادر شده ظالمانه است.

وی افزود: ما تمایل داریم تا دولت انتقالی در مصر با رویکردی موفقیت‌آمیز به کار خود ادامه دهد، ما می‌خواهیم که روند سیاسی در مصر فراگیر باشد و پایگاه دموکراسی در این کشور گسترده‌تر شود و مصر حاکمیت دموکراسی را در این کشور ثابت کند.

کری هشدار داد که با "صراحت هرچه تمام تر" چالش‌هایی را که از حکم‌های صادره از دادگاه مصر نشأت گرفته، مورد بررسی قرار خواهد داد تا تضمینی برای اجرای دموکراسی در مصر وجود داشته باشد و مصر مجددا به جایگاه خود در عرصه بین‌المللی بازگردد.

وزیرخارجه آمریکا عنوان داشت: ما درخصوص امور مشخصی صحبت می‌کنیم که به مردم نسبت به آینده کشور اطمینان می‌دهد عمل و نه صرف سخنان است که تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند.

در همین راستا، نبیل فهمی گفت: دادگاه‌های مصر مستقل هستند و دولت نمی‌تواند در روند دستگاه قضایی مداخله کند. در صورتی که این روند تکمیل شود، ما تصمیم‌های مناسبی را درخصوص هر یک از این مسائل اتخاذ می‌کنیم.

وی تصریح کرد: من اکنون این جا هستم تا نماینده مردمی باشم که خواهان دموکراسی هستند و می‌خواهند در آینده خود سهیم باشند. من تمایل دارم بگویم که تحولات صورت گرفته در مصر صرفا تغییر یک رئیس جمهور و تعیین شخصی دیگر نبوده، بلکه تغییرات گسترده‌ای در مصر صورت گرفته است.

در همین راستا، رئیس کمیته فرعی کمک‌های خارجی در سنای آمریکا اعلام کرد که با ارسال کمک‌ها به ارتش مصر موافقت نخواهد کرد.

وی در سخنانی در سنا گفت: من با ارسال کمک‌های بیشتر به ارتش مصر موافق نیستم،‌ ما زمانی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که به شواهد قانع کننده‌ای دست یابیم که نشان دهد دولت مصر به حاکمیت قانون پایبند است.

این سفر نبیل فهمی به آمریکا پس از آن صورت گرفت که واشنگتن تصمیم گرفت 10 هلیکوپتر نوع "آپاچی" را برای حمایت از مصر در مبارزه علیه تروریسم به این کشور تحویل دهد.

انتهای پیام

کد N254555

وبگردی