آفتاب

انتقاد یک مقام آذری از موضع غرب در حل مناقشه قره باغ کوهستانی

انتقاد یک مقام آذری از موضع غرب در حل مناقشه قره باغ کوهستانی

باکو- ایرنا- ˈنوروز محمد افˈ معاون نهاد ریاست جمهوری آذربایجان از موضع کشورهای غربی در حل مناقشه قره باغ کوهستانی انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ترند ، این مقام رسمی آذری طی سخنانی در دومین همایش بین المللی ˈجوامع باز ˈ که با حضور شخصیت های سیاسی و اجتماعی برخی از کشورها در باکو برگزار شد،گفت : در حال حاضر ثبات داخلی در جمهوری آذربایجان بطور کامل برقرار شده ولی ما نتوانسته ایم در حل مناقشه قره باغ کوهستانی موفق شویم .

محمداف افزود: جمهوری آذربایجان به دنبال حل مسالمت آمیز این مناقشه است ولی متاسفانه تا کنون شاهد موضع عادلانه میانجیگران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ، ابر قدرت های جهان و مهم تر از همه اتحادیه اروپا نبوده ایم .

وی اظهار کرد : اتحادیه اروپا امضای توافقنامه برقراری روابط و همکاری های تنگاتنگ را به ما پیشنهاد می کند ولی در این سند مساله تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حذف شده است.

نوروز محمداف تصریح کرد : این در حالی است که اتحادیه اروپا طی 15 سال گذشته در همه اسناد رسمی تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت شناخته است ولی در سال های اخیر حاضر نیست آن را قبول کند و این مساله موجب نگرانی ما می شود .

معاون نهاد ریاست جمهوری آذربایجان تاکید کرد : حل نشدن مناقشه قره باغ کوهستانی مشکلات بزرگی را برای جمهوری آذربایجان ایجاد می کند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به واکنش گسترده کشورهای غربی از جمله ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در مورد بحران اوکراین و تاکید آنها بر ضرورت حفظ موازین حقوق بین المللی در این مساله گفت:اما در رابطه با جمهوری آذربایجان و مناقشه قره باغ کوهستانی نمایندگان غرب موضوع حقوق بین المللی را مطرح نمی کنند.

وی با ابراز نارضایتی از این چنین برخورد دو گانه گفت: ما به عنوان دولت مستقل نوپا از بدو استقلال خود مسیر همگرایی با اروپا را در پیش گرفته ایم ولی گاهی اوقات دچار تردید می شویم که آیا مسیر صحیح را انتخاب کرده ایم ؟.

نوروز محمداف همچنین با طرح این سووال که چرا حمایت عادلانه از حقوق حقه ما نمی شود ، تاکید کرد :همه این مسایل موجب نگرانی ما می شود .

وی حل مناقشه قره باغ کوهستانی را از عمده ترین مسایل برای دولت جمهوری آذربایجان عنوان کرد و گفت : گروه مینسک طی 20 سال فعالیت میانجیگری خود نتوانست به نتیجه ای برسد و دلیل اصلی آن هم نبود موضع مشخص از سوی اروپا و غرب در رابطه با این مناقشه است.

خاورم*1206* 1917
کد N254194

وبگردی