آفتاب

رییس جمهور /13/:با منطق با جهان حرف می‌زنیم

رییس جمهور /13/:با منطق با جهان حرف می‌زنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خبری خود با مردم با بیان این‌که دنیا امروز می‌بیند که ما با منطق با جهان حرف می‌زنیم، گفت: دنیای سیاست دنیای شعار نیست و آنها که فکر می‌کنند، اگر با صدای بلند و با درشتی با دیگران صحبت کنند در دنیا پیروز می‌شوند، مسائل سیاسی را خوب نمی‌شناسند البته اگر قصدمان تعامل باشد نه تقابل.

روحانی با تاکید بر این‌که سیاست این دولت تعامل سازنده است، خاطرنشان کرد: چشم‌انداز بیست ساله هم که مطابق فرمایش مقام معظم رهبری بعد از قانون اساسی مهم‌ترین سیاست ماست، بر تعامل سازنده تاکید می‌کند.

وی با بیان این‌که اگر مبنا تعامل سازنده باشد، می‌دانیم که تعامل سازنده راه خود را دارد و دولت این راه را به خوبی می‌شناسد و تا امروز موفق بوده و خواهد بود ، افزود: خوشبینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا ندارد و باید واقع‌بین باشیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد:به سهم خودم با شناختی که از دنیا و مساله دارم، نسبت به مذاکرات بدبین نیستم، اما این‌که آیا در زمان شش ماه بتوانیم به توافق برسیم، وابسته به این است که طرف مقابل ما آماده تعامل درست باشد.

روحانی با بیان این‌که ما آماده تعامل درست هستیم، گفت: کشور و ملت ما آماده است برای این‌که با استدلال و تعامل سازنده با دنیا حرف بزند و پای میز مذاکره بنشیند و با منطق صحبت کند. البته فشار، زور و سخن ناحق را هیچ‌وقت نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رییس جمهور در ادامه در رابطه با بده بستان‌هایی که در مذاکرات ایران با 1+5 انجام خواهد شد، توضیح داد: آنچه ما می‌دهیم شفافیت بیشتر است، نه چیز دیگر. یعنی آنچه جمهوری اسلامی ایران در این معامله داده یا خواهد داد، شفافیت بیشتر برای اعتماد بیشتر افکار عمومی دنیاست. چون ما هیچ‌وقت دنبال سلاح نبودیم و نخواهیم بود و باکی نداریم این مساله را شفاف‌تر بیان کنیم تا همه اعتماد کنند.

وی افزود: آن چیز که ما می‌خواهیم بگیریم جز حق ما نیست و شکستن تحریم‌ها حق ماست.

رییس جمهور با بیان این‌که برداشته شدن عهدنامه‌ها و تحریم‌های ناحق سازمان ملل حق ماست ، تصریح کرد: برای شکستن تحریم قدم‌هایی برداشته شده است یعنی آنها تحریم پتروشیمی، خودرو و قطعات هواپیما را برداشته‌اند و همه شرکت‌های مهم هواپیمایی برای فروش قطعه و تعمیرات اعلام آمادگی کردند و ما مشکلی نداریم و اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

روحانی با بیان این‌که در مورد تعاملات بانکی همه تحریم‌ها برداشته نشده است، تصریح کرد:اما یک قدم مهم برداشته شده است و آن این است که در مورد دارو و کالاهای اساسی عین روال سابق خرید می‌کنیم بدون اینکه سنتی اضافه بپردازیم.

وی افزود: امسال قیمت داروی خارجی ده درصد کاهش خواهد یافت و لوازم پزشکی نیز کاهش پیدا کرده است و این کاهش‌ها به میزان یک‌سوم و یا کمتر از یک‌سوم است.

رییس جمهور تاکید کرد: در تمام زمینه‌ها قدم‌های خوبی برداشته شده است، اما قدم اصلی این است که تمام تحریم‌ها برداشته شود. چون تحریم‌ها غیرقانونی است و ان‌شاءالله در مذاکرات نهایی این قدم‌ها برداشته خواهد شد.

ادامه دارد...

کد N254124

وبگردی