آفتاب

رییس‌جمهور/3/: افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیب ملایم‌تر از نظر مجلس انجام شد

رییس‌جمهور/3/: افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیب ملایم‌تر از نظر مجلس انجام شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام روحانی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که به دلیل شرایط کشور و همچنین تورم ما ناچار بودیم که به صورت دفعی عمل نکنیم، گفت: گرچه ما توانسته‌ایم تورم را مهار کنیم، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم؛ چرا که ما به مردم وعده دادیم تا پایان امسال تورم 12 ماهه به 25 درصد برسد و امیدوار هستیم که بتوانیم به وعده خود عمل کنیم.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که بحث یارانه تصمیم نظام است، خاطرنشان کرد: بحث هدفمندی یارانه‌ها بحث دولت و مجلس نیست، بلکه تصمیم نظام است و قانونی است که باید اجرا شود.

وی افزود: تصمیمی که مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال دولت اتخاذ کرد این بود که دولت درآمدهای حاصل از حامل‌های انرژی‌اش 48 هزار میلیارد تومان باشد، چنانچه دولت می‌خواست به این مصوبه عمل کند باید قیمت حامل‌های انرژی 70 درصد گران می‌شد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که ما شیب 70 درصد را با توجه به شرایط فعلی کشور نمی‌پسندیم، گفت: ما به ناچار افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به 50 درصد کاهش دادیم به همین دلیل درآمدهای ما بر مبنای آنچه که دولت پیش‌بینی کرده بود 9 هزار میلیارد تومان با کاهش مواجه شد.

روحانی با بیان این‌که ما با شیب ملایم‌تر از آنچه که نظر مجلس بود عمل کردیم، افزود: از طرف دیگر مجلس، دولت را مکلف کرد که در سال جاری تنها به افراد متقاضی و نیازمند یارانه نقدی را پرداخت کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه صحبت‌های رییس‌جمهور، مجری برنامه پرسشی مبنی بر این‌که آیا فکر نمی‌کنید که افزایش قیمت‌ها پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، حتی اگر با شیب ملایم باشد بر روی قشر کم‌درآمد جامعه فشار ایجاد می‌کند که روحانی در پاسخ گفت: راه‌حلی که پیش‌روی دولت قرار دارد اینگونه است که یا باید وضعیت موجود را ادامه می‌دادیم یا باید وضعیت موجود را تغییر می‌دادیم یعنی ما باید آن شرایطی که در سال 92 بود را ادامه می‌دادیم و ماهانه برای پرداخت یارانه با کسری مواجه می‌شدیم و در تابستان در مورد برق به خاموشی می‌رسیدیم و در زمستان با مشکلاتی در زمینه گاز مواجه می‌شدیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ما آن شرایط را ادامه می‌دادیم بدان معنا بود که آلودگی هوا به همان صورت ادامه پیدا می‌کرد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که در بحث حامل‌های انرژی به طور مثال برق به کشاورزی و به صنعت مربوط می‌شود، اظهار کرد: ما در مورد قیمت‌های برق، گاز و گازوئیل شیب‌ها را خیلی ملایم در نظر گرفتیم یعنی شیب‌هایی نظیر 24 درصد، 25 درصد و 40 درصد. در مورد گازوئیل نیز ما به همین صورت عمل کردیم؛ چرا که گازوئیل به بحث حمل و نقل عمومی و چاه‌های آب و مصارف عمومی مربوط می‌شود به همین دلیل ما در شرایطی که پیشنهاد ما در مورد قیمت گازوئیل 500 تومان و یا 300 تومان بود مبلغی پایین‌تر یعنی مبلغ 250 تومان را در نظر گرفتیم.

وی با بیان این‌که در مورد برق ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که به اندازه هزینه شرکت برق از مردم پول بگیریم، گفت:‌ ما در این مورد شیب را ملایم و 24 درصد اتخاذ کردیم و بین تمام راه‌حل‌های موجود راه‌حل میانه و متوسطی در نظر گرفتیم که فشار به مردم زیاد وارد نشود.

ادامه دارد...

کد N254082

وبگردی