آفتاب

رییس جمهور /1/:دولت در عمل به سیاست ممنوعه اعلام کردن استفاده از بانک مرکزی موفق بود

رییس جمهور /1/:دولت در عمل به سیاست ممنوعه اعلام کردن استفاده از بانک مرکزی موفق بود

رییس‌جمهور گفت: اولین برنامه دولت این بود که استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنیم و این کار را عملی کردیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس‌جمهور در ابتدای گفت‌وگوی زنده خبری خود با مردم ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب و ایام بین میلاد حضرت صدیقه کبری و امیرالمومنین (ع) و همچنین ایام خجسته به نام معلمین و کارگران و گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری، اظهار کرد: کلید علم و فرهنگ کشور ما به دست معلمان عزیز، اساتید دانشگاه‌ها و مدرسین است و همچنین کلید اقتصاد در اختیار کارآفرینان و کارگران عزیز ماست که با بازوی پرتوان خود چرخ اقتصاد را می‌چرخانند.

وی در رابطه با اقدامات دولت در شش ماه پایانی سال 92، گفت: دولت از آغاز شروع به کار تا پایان سال 92 در حوزه اقتصادی چند هدف مهم را دنبال می‌کرد و در زمینه اقتصادی دولت با مسائل فراوان روبرو بود که از جمله می‌توان به معضل تورم اشاره کرد.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که تورم در حدی بود که حتی اگر می‌خواستیم برای اشتغال و رونق اقتصادی فکری کنیم ابتدا باید تورم را مهار می‌کردیم، تصریح کرد: تورم 43 درصدی برای کشور قابل تحمل نبود و در واقع مثل بیماری در حال خونریزی بود که قبل از درمان باید جلوی خونریزی را می‌گرفتیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اولین برنامه دولت این بود که استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنیم و این کار را عملی کردیم.

وی با اشاره به این‌که دولت در روزهای اولیه با مشکلات فراوانی مواجه بود، خاطرنشان کرد: دولت از امکانات بانک مرکزی استفاده نکرد و حتی در مسکن مهر برای ادامه راه از طرق دیگری استفاده کردیم و کنترل پایه پولی باعث شد تورم را مهار کنیم.

رییس‌جمهور با ابراز خوشحالی از اینکه امروز تورم نقطه به نقطه به 7/6 و یا 7/4 رسیده است، توضیح داد: به اعلام مرکز آمار این رقم 17/6 و طبق اعلام بانک مرکزی 17/4 است.

روحانی با اشاره به این‌که ما به مردم وعده داده بودیم که تلاش کنیم تورم دوازده ماهه را تا پایان سال به 35 درصد برسانیم، افزود: پایان سال تورم طبق اعلام بانک مرکزی به 34 درصد رسید که طبق اعلام مرکز آمار به 32 درصد رسید و تورم نقطه به نقطه ما در پایان سال به 19/2 درصد رسید و اولین قدم در مساله مهار تورم انجام شد.

وی با اشاره به این‌که موضوع دیگر ساماندهی پرداخت یارانه نقدی بود، گفت: در این زمینه از روزهای اولیه با مشکلات فراوان مواجه بودیم اما یارانه نقدی تا پایان سال به مردم پرداخت شد.

روحانی با اشاره به این‌که بودجه را در آغاز کار با اصلاحیه کاهش دادیم، گفت: ما دولت را از لحاظ مالی در فشار قرار دادیم تا وضع اقتصاد سامان پیدا کند و بودجه ما واقعی شود و در پیشنهادی که به مجلس دادیم 60 هزار میلیارد تومان بودجه را کاهش دادیم و در واقع بودجه از 210 هزار میلیارد تومان به 150 هزار میلیارد تومان رسید و در پایان سال موفق بودیم بدون اینکه به بانک مرکزی متوسل شویم مشکلات را حل کنیم، حقوق‌ها و عیدی‌ها را پرداخت کنیم و علاوه بر آن پنجاه هزار میلیارد تومان بدهی مربوط به پیمانکاران را که مربوط به قبل بود پرداخت کردیم.

ادامه دارد...

کد N254075

وبگردی