آفتاب
نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با مهر:

جان کری اشتباه می کند چرا که اسرائیل در حال حاضر هم رژیمی آپارتاید است

جان کری اشتباه می کند چرا که اسرائیل در حال حاضر هم رژیمی آپارتاید است

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: استفان لندمن نظریه پرداز آمریکایی اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره حرکت رژیم اسرائیل به سوی آپارتاید را بیان حقایق موجود در فلسطینی اشغالی خواند.

استفان لندمن نظریه پرداز آمریکایی و منتقد سیاست های دولت آمریکا در مصاحبه با خبرنگار مهر با اشاره به اظهارات روز گذشته جان کری وزیر خارجه آمریکا که بعد از شکست مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی گفت: "اسرائیل با خطر حرکت به سمت یک نظام آپارتاید مواجه است " گفت: در اظهارات کری یک حقیقت مد نظر قرار نگرفته است زیرا آنچه که در سرزمین های اشغالی در حال حاضر در جریان است عین آپارتاید است.

این نظریه پرداز آمریکایی در تعریف بین المللی آپارتاید گفت: آپارتاید سلطه یک گروه نژادی بر یک گروه دیگر نژادی است بطوریکه بطور سیستماتیک به استضعاف آنها بپردازد.

لندمن در ادامه گفت: منشور سازمان ملل متحد اعلام می دارد که استعمار، آپارتاید و اشغال بلند مدت کشوری به خاطر نقض حق تعیین سرنوشت ملت ها در تضاد کامل با اصول بنیادین حقوق بین الملل است.

وی در ادامه آپارتاید را سیاست رسمی دولت اسرائیل خوانده و گفت: آپارتاید در تضاد با مقررات و موازین بین المللی است. آپارتاید زمانی رخ می دهد که کشوری بخش دیگری از یک کشور را به خاک خود ضمیمه کند و کنترل مردمان آن سرزمین را دست گیرد و حق تعیین سرنوشت را از آنها بگیرد.

لندمن گفت اسرائیل به طرق گوناگون بر علیه فلسطینیان اعمال آپارتاید می کند که عبارتند از: نقض تمامیت ارضی فلسطینی ها، جلوگیری از تشکیل یک دولت فلسطینی حقیقی، در دست گرفتن اقتصاد مناطق فلسطینی، کنترل منابع فلسطینی، نقض حقوق اقتصادی، تحرک آزادانه، آزادی بیان و میراث تاریخی فلسطینیان، انکار برابری و عدالت، اشغال نظامی خشونت آمیز 47 ساله فلسطینیان، اعمال تروریسم دولتی و اعمال جنایت جنگی علیه بشریت و نسل کشی آرام و تدریجی.

لندمن  با اشاره به طرح دو دولتی جان کری وزیر خارجه آمریکا و انتقاد او از مواضع سرسختانه مقامات رژیم اسرائیل که گفته بود اسرائیل با مطرح کردن طرح کشور یکچارچه، به سمتی پیش می رود که ممکن است به یک دولت آپارتاید تبدیل شود گفت: در اظهارات جان کری یک نکته بسیار مهم نادیده گرفته شده است.

لندمن در بیان نکته ای که جان کری غفلت کرده گفت: دولت یکچارچه ای که جان کری درباره ویژگی های آن صحبت می کند و معتقد است روند کنونی مد نظر اسرائیل این نظام را به سوی یک دولت آپارتاید پیش می برد در حال حاضر وجود دارد و هم اکنون اسرائیل یک نظام آپارتاید است زیرا عملکرد اسرائیل باعث شده فلسطینی ها در سرزمین خود حق تعیین سرنوشت خود را از دست بدهند.

لندمن در این خصوص افزود: اسرائیل در حال حاضر کنترل مرزها، حریم هوایی، مرزهای آبی، منابع حیاتی اقتصادی، درآمدهای مالیاتی و پول رایج رسمی فلسطینیان را در کنترل خود دارد و همه اینها بیانگر این است که در حال حاضر یک دولت یکچارچه که کری درباره آن صحبت می کند در این مناطق وجود دارد دولتی که اعمال آپارتاید می کند.

لندمن گفت: به نظر من اظهارات جان کری بیان حقایق موجود است و اینگونه نیست که اسرائیل در حال حاضر رژیم آپارتاید نباشد و صرفاً در حال عزیمت به سوی چنین رژیمی باشد.

این نظریه پرداز آمریکایی در پایان گفت: اظهارات جیمی کارتر در این باره درست است که معتقد است اگر بخواهیم تعریف دقیقی از آنچه در کرانه غربی رخ می دهد ارائه دهیم، آن "آپارتاید" است که ناشی از طمع اقلیتی اسرائیلی نسبت به زمین های فلسطینیان است.

-----------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N253929

وبگردی