آفتاب
معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش:

تمرکز خود را بر سازندگی و توسعه سواحل مکران قرار دهیم

تمرکز خود را بر سازندگی و توسعه سواحل مکران قرار دهیم

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش گفت: ما باید تمرکز خود را بر سازندگی و توسعه سواحل مکران قرار دهیم و خود را از تنگه هرمز بی‌نیاز کنیم که این اتفاق با توسعه بنادر جاسک و چابهار اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، دریادار پیمان جعفری در همایش خلیج ایرانی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه "نام اصلی و تاریخی دریای عمان، دریای مکران است"، اظهار کرد: بسیار خوب است که ما برای نام بردن از مناطق جغرافیایی و حدود و ثغور کشورمان از اسامی اصیل و تاریخی آنها مثل دریای مکران استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه "تمام نقشه‌ها و سفرنامه‌هایی که از دوران کهن به جای مانده بر اصالت نام خلیج فارس تاکید می‌کند"، افزود: در کتیبه حفر کانال سوئیس که توسط داریوش هخامنشی نوشته شده، از خلیج فارس به عنوان دریایی که از پارس می‌آید نام آورده شده که این نشان‌دهنده اصالت کهن این نام زیباست.

جعفری با بیان اینکه "ایرانیان از گذشته ید طولایی در دریانوردی داشتند و دامنه حضورشان در دریاها تا دریای سرخ نیز ادامه داشته است"، به سخنان مقام معظم رهبری درباره اهمیت دریا اشاره کرد و گفت: دریا مسیر حمل و نقل مناسب و ارزانی است که ما از طریق آن می‌توانیم با تمام کشورهای دنیا همسایه باشیم و از آن به عنوان زمینه‌ای برای ابراز قدرتمان بهره ببریم.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش در ادامه خاطرنشان کرد: منابع آینده زندگی بشر در دریا وجود دارد و انرژی‌های نو مثل انرژی امواج عظیم موهبت الهی استخراج می‌شود و از طرف دیگر 90 درصد تجارت جهانی نیز از طریق دریا اتفاق می‌افتد.

جعفری با اشاره به اینکه 44 کشور در دنیا به اقیانوس‌ها راه ندارند، اظهار کرد: این کشورها از نظر قدرت، کشورهای ضعیفی هستند ولی از طرف مقابل یک سوم مرزهای کشور ما آبی است و ما 15 کشور همسایه داریم که با 12 مورد از این کشورها دارای مرز دریایی هستیم و در واقع به جز افغانستان، ترکیه و ارمنستان، با تمام همسایگانمان مرز دریایی داریم.

وی با اشاره به اهمیت سواحل مکران خاطرنشان کرد: ما باید تمرکز خود را روی سازندگی و توسعه سواحل مکران قرار دهیم و خود را از تنگه هرمز بی‌نیاز کنیم که این اتفاق با توسعه بنادر جاسک و چابهار اتفاق می‌افتد و این مساله با توجه به اینکه 93 درصد صادرات ما از طریق دریا اتفاق می‌افتد، بسیار حائز اهمیت است.

جعفری با بیان اینکه "مقام معظم رهبری فرمودند نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است"، گفت: ما در بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های نظامی، علمی، اقتصادی، آبادسازی، سیاسی، بین‌المللی، پلیسی و ... می‌توانیم تأثیرگذار باشیم.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: پس از بیان این مطلب از سوی مقام معظم رهبری، وسعت حضور نیروی دریایی ایران از سال 88 از 306 هزار کیلومتر مربع به 1.3 وسعت خاک جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرد و تا دل اقیانوس هند پیش رفت و ما در این ایام 148 درگیری با دزدان دریایی داشته‌ایم که تمامی آنها یا منجر به دستگیری دزدان دریایی یا فرار آنها شده است.

وی اضافه کرد: در مرزهای شمالی نیز سکوی امیرکبیر که مخصوص استخراج گاز است با توجه به اینکه در منطقه مورد اختلاف قرار گرفته به دلیل اقتدار نیروی دریایی هم‌اکنون مشغول کار است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

جعفری در پایان با اشاره به جمله‌ای از رهبری مبنی بر اینکه نیروی دریایی می‌تواند مثل وزارت امور خارجه برای ما عمق بین‌المللی بوجود بیاورد، افزود: ما کمتر مواردی داریم که رهبری تا این میزان به اهمیت آنها اشاره کرده باشند و این مسأله برای ما موجب افتخار و البته مسئولیت‌آور است.

انتهای پیام

کد N253654

وبگردی